De 5 digitale marketing trends voor 2024
De 5 digitale market...

De 5 digitale marketing trends voor 2024

· · 5 minuten

Op het einde van het jaar blikken we terug maar kijken we ook graag vooruit. Wat heeft 2024 voor kmo’s in petto? In deze blog geven we je de 5 belangrijkste digitale marketing trends mee die je in de gaten moet houden. Wil je in 2024 digitaal succes boeken, kan je hier alvast mee aan de slag. Spoiler alert: veel draait om sociale media!

Op zoek naar inspiratie voor je sociale media?

Download onze gratis inhaakkalender en vul in 2024 je sociale media met originele, boeiende en interessante berichten!

Trend 1 | AI is onvermijdelijk

AI is overal en dus ook in digitale marketing. Geen paniek, de mens vervangen doet AI niet, maar het biedt wel waardevolle tools en ondersteuning op die je heel wat tijd besparen.

Een chatbot op je website staat je klanten te woord, ChatGPT bedenkt je mails, posts en webpagina’s, noem maar op: de juiste tools helpen je een handje! Zolang je er maar aan denkt zelf alles na te lezen, natuurlijk.

Een tip? Gebruik Canva voor je sociale media. Daar gebruik je een heel fijne AI-assistent die je beelden samenstelt op basis van je prompt (opdracht). In geen tijd creëer je toffe visuals voor je sociale media!

Trend 2 | Keep focus!

Alle sociale mediakanalen in de gaten houden, berichten posten, reageren: het is een hele klus. Daarom focussen steeds meer merken en bedrijven op 1 kanaal dat ze wel ten volle benutten.

Je hebt het druk en je doet beter één ding heel goed dan vijf dingen maar half. Ontdek waar je doelpubliek zich bevindt en focus op dat kanaal. Zit je in een B2B-markt, dan is LinkedIn waarschijnlijk nuttig voor je. Je jonge consumenten bereik je dan weer vlot via TikTok of Instagram.

Trend 3 | Korte video’s blijven terrein winnen

Winnen op sociale media? Dat doe je met korte filmpjes. Alle sociale mediakanalen zetten er enorm op in en korte video’s worden gepusht in de algoritmes. Reken dus maar dat je beter scoort met korte video’s. Zelf geen kei in het maken van video’s? Vandaag de dag zijn er heel wat content creators die je kunnen helpen.

Ook hier geldt: hou je focus. Op TikTok heb je TikToks, op Instagram noemen ze het Reels. Op YouTube heb je dan weer YouTube Shorts. Ontdek waar je doelpubliek zit en overlaad hen op dat platform met grappige en boeiende filmpjes.

Trend 4 | Sociale media inzetten voor je SEO

Goed gevonden in zoekmachines blijft essentieel om nieuwe klanten aan te trekken. Een goede SEO-strategie met blogs en andere waardevolle inhoud draagt daaraan bij, maar ook je sociale mediakanalen spelen er een rol in.

De jongere generatie gebruikt sociale media zoals YouTube, TikTok en Instagram als zoekmachine. Iets om rekening mee te houden als je content gaat produceren en mikt op deze doelgroep, dus!

Trend 5 | Steeds persoonlijker

Al je klanten zijn uniek en ze verwachten dan ook voorstellen op maat. Omdat we over steeds meer data beschikken, is dit perfect mogelijk. Via sociale media, websitebezoeken en klantenkaarten weten we steeds meer over onze klanten.

Gebruik deze data om klanten persoonlijk te benaderen met acties en voorstellen die perfect bij hen passen. De tijd van massamarketing waarbij we iedereen over dezelfde kam scheren, is echt wel gepasseerd.

Hulp nodig bij je digitale marketing?

Heb je geen kaas gegeten van digitale marketing of zoek je wat ondersteuning? FCR Media is thuis in digitale marketing en volgt alle nieuwe ontwikkelingen op de voet. We helpen je graag bij je digitale strategie en de online aanwezigheid van je zaak. Met onze oplossingen ondersteunen we je zaak en boeken we samen succes. Contacteer ons, we vertellen je er graag meer over.

Succes in 2024!

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak