Hoe gebruiken consumenten Google My Business en websites om informatie over kmo’s te vinden?
Home / Tips & tricks / Hoe gebruiken consum...

Hoe gebruiken consumenten Google My Business en websites om informatie over kmo’s te vinden?

· · 6 minuten

Om online opgemerkt te worden door potentiële klanten, hebben kmo’s tegenwoordig een hele waaier aan marketingtools ter beschiking. Maar aangezien Google My Business (GMB) steeds meer functies toevoegt voor lokale bedrijven, zou je kunnen denken dat kmo’s niet langer aandacht moeten besteden aan de positie van hun website in zoekresultaten. Maar klopt dat wel? Marketingbureau BrightLocal wilde weten hoe consumenten Google My Business, lokale bedrijfswebsites en bedrijvengidsen gebruiken om informatie te vinden over lokale bedrijven én welke informatiebronnen zij het meest vertrouwen.

Welke bronnen worden het meest gebruikt om het telefoonnummer of het adres van een kmo te vinden?

​De overgrote meerderheid van de consumenten (87%) gaat online op zoek naar het telefoonnummer of het adres van een lokaal bedrijf. Uit de enquête van BrightLocal blijkt dat 64% daarvan Google My Business (GMB) gebruikt, wat betekent dat heel wat bedrijven contactaanvragen krijgen van potentiële klanten die zelfs hun website niet bezoeken. De helft van de consumenten vindt de contactgegevens van een kmo via hun website en zo’n 23% raadpleegt een online bedrijvengids zoals goudengids.be.

Websites hebben volgens consumenten de meest accurate en actuele contactgegevens

BrightLocal vroeg consumenten welke bron volgens hen de meest accurate informatie bevat. De website van een bedrijf komt daarbij als winnaar uit de bus. Toch verkiest maar liefst 44% van de internetgebruikers andere bronnen: 32% gelooft dat Google My Business de meest correcte bedrijfsgegevens bevat en 12% vertrouwt op online bedrijvengidsen.

Welke functies van Google My Business worden het meest gebruikt?

Met een heleboel consumenten die tegenwoordig verder kijken dan de website van een bedrijf, is het essentieel dat je bedrijfsgegevens op Google My Business – en eender waar op het internet – correct vermeld zijn. Wist je dat je dat met NetSync gemakkelijk kan controleren? Je Google My Business-pagina bevat best ook zoveel mogelijk informatie, zoals actuele openingstijden, afbeeldingen en reviews.

De Google My Business-functies die het meest gebruikt worden door consumenten, zijn vooral passief: openingsuren controleren, een routebeschrijving opzoeken en reviews lezen komen veel vaker voor dan ‘actieve’ acties. Daarmee bedoelen we het bewerken van lijsten, het toevoegen van foto’s of het beantwoorden van vragen.

Bij veel van die populaire Google My Business-acties hebben consumenten geen directe interactie met bedrijven. Diegenen die openingstijden of een routebeschrijving controleren of beoordelingen lezen, zitten waarschijnlijk verder in het kooptraject.

Google Questions and Answers – een feature die het voor consumenten mogelijk maakt om rechtstreeks vragen te stellen over een bedrijf en daarop een antwoord te krijgen – zou een van de meest nuttige functies kunnen zijn van Google My Business. Maar ze wordt zwaar onderbenut door kmo’s. Slechts 62% van alle vragen wordt beantwoord, waarvan amper 12% door het bedrijf zelf. Als bedrijven snel en consequent zouden antwoorden en een overzicht van hun meest gestelde vragen zouden toevoegen, zou de tool veel meer gebruikt worden.

Hoe vaak bezoeken consumenten een bedrijfswebsite?

Het belang van een bedrijfswebsite blijft onmiskenbaar. Slechts 8% van de consumenten bezoekt nooit de website van lokaal bedrijf waarin ze geïnteresseerd zijn. Een GMB-vermelding is vooral nuttig voor consumenten die je bedrijf kennen en al in de beslissingsfase van hun aankoopproces zitten. Maar nieuwe klanten die nog niet vertrouwd zijn met je bedrijf, zullen je website bekijken om te ontdekken wat jouw bedrijf uniek maakt. Een website en een GMB-pagina moeten elkaar aanvullen. Op een website kan je bedrijfsgegevens, afbeeldingen en productdetails kwijt die niet op een GMB-pagina thuishoren. Als je dan ook nog eens de juiste trefwoorden gebruikt, kan je je positie in de zoekresultaten van Google verhogen.

De meest voorkomende fouten op lokale bedrijfswebsites

  • Verouderde contactinformatie
  • Slecht geschreven inhoud en spellingfouten
  • Verouderde prijsinformatie
  • Gebrek aan prijzen
  • Moeilijk te vinden in zoekresultaten

De meeste consumenten (91%) worden door ten minste één van de bovengenoemde situaties afgeschrikt. Verouderde contactinformatie zou de helft van de consumenten ervan weerhouden beroep te doen op een bedrijf. We beseffen wel dat kmo’s niet over grote marketingbudgetten beschikken, maar toch is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website er net zo professioneel uitziet als die van een groot bedrijf of merk.

De belangrijkste bevindingen in ‘t kort:

  • Consumenten vertrouwen nog steeds meer op gegevens die ze op een bedrijfswebsite vinden dan op Google My Business of online bedrijvengidsen.
  • 64% van de consumenten zoekt contactgegevens van een lokaal bedrijf via Google My Business.
  • Volgende Google My Business-functies worden het meest gebruikt door consumenten: openingstijden of een routebeschrijving opzoeken en reviews lezen.
  • Slechts 8% van de consumenten bekijkt nooit de website van het bedrijf waarin ze geïnteresseerd zijn.
  • 50% van de consumenten gaat niet in zee met een lokaal bedrijf als de informatie op hun website niet up-to-date is.
In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak