Wat is CRM: slim omgaan met klanteninformatie
Wat is CRM: slim omg...

Wat is CRM: slim omgaan met klanteninformatie

· · 5 minuten

Klantenbeheer is belangrijk, maar hoe ga je net om met klanteninformatie? Een CRM-systeem helpt je op weg om slim en correct de data van je klanten te beheren

Wat is een CRM-systeem?

Een CRM-systeem (Customer Relationship Management) is het begin van alle persoonlijke marketingstrategieën. Het organiseert en beheert de relatie en interactie tussen je onderneming, jij als zaakvoerder en (potentiële) klanten. Het systeem helpt je bij het beheren van alle klantgegevens zoals adressen, verjaardagen en offertes, en verzamelt alle informatie centraal per klant. Het leukste van al? Je hoeft helemaal geen IT-expert te zijn om aan de slag te gaan met een eenvoudig CRM-systeem.

Waarom heb ik een CRM-systeem nodig?

Een CRM-systeem zorgt ervoor dat je klantengegevens up-to-date blijven en je elk contact met een (potentiële) klant registreert en beheert. Dit gaat van een offerte-aanvraag tot de effectieve verkoop of afspraak en het vragen naar een review. Er zijn vier redenen waarom het voor jou als kmo interessant is om te werken met een klantenbeheersysteem.

Wat zijn de voordelen?

  • Je genereert, converteert en soigneert je klanten. Zo blijven ze gegarandeerd terugkomen.
  • Je bouwt een kwaliteitsvolle relatie op met je klanten. Dit zorgt ervoor dat je meer kan verkopen.
  • Je factureert, plant afspraken in en houdt klanten op de hoogte. Zo speel je altijd kort op de bal.
  • Je volgt recensies en reviews op de voet op. Dit is immers de nieuwe mond-tot-mondreclame.

Een CRM-systeem biedt je heel wat inzichten in je klanten, je conversie, je doelpubliek, je facturatie, noem maar op! Met zo’n systeem ben je in staat om alle aspecten van je sales- en marketingprocessen te meten én te beheren, en dat allemaal vanuit één centraal platform. Natuurlijk is het dan belangrijk om een CRM-systeem te gebruiken waar je jezelf comfortabel bij voelt. Wat dacht je van een handig, gemakkelijk en gebruiksvriendelijk systeem zoals Sitee?

Wat doe ik ermee?

Nog eventjes opnieuw alle kenmerken van een CRM-systeem opgesomd:

  1. Klantengegevens opslaan, bewerken en verzamelen op één centrale plaats
  2. Klantenbestanden indelen in categorieën
  3. Al je communicatie via één centrale plek laten verlopen
  4. Online agenda’s beheren
  5. Automatische herinneringen verzenden
  6. Offertes aanmaken en betalingen ontvangen
  7. E-mailmarketingcampagnes opstellen en verzenden
  8. Online reputatie beheren
  9. Bedrijfsgegevens up-to-date houden
  10. Alle documenten van je klanten raadplegen

De mogelijkheden met een CRM-systeem zijn groot en dienen bovendien allemaal hetzelfde doel. Je bevordert je relatie met je klant, wat uiteindelijk leidt tot hogere verkoopcijfers.

De ideale strategie

Achter een CRM-systeem zit ook een strategie. Naast alle moeite die je steekt in het aantrekken van klanten, is het belangrijk dat je er ook voor zorgt dat ze blijven terugkomen en je onderneming continu groeit. Het is heel belangrijk deze twee strategieën samen uit te voeren, maar onthou dat je er niet alleen voor staat.

Enerzijds helpt FCR Media je met het aantrekken van klanten dankzij websites, webshops en advertenties voor je zaak. Sitee anderzijds is een handig, digitaal en gebruiksvriendelijk CRM-systeem dat je helpt je klantenrelaties te beheren en je verkoop of aanbod te boosten. Interesse? Neem zeker contact met ons op en we helpen je graag verder.

Succes ermee!

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak