SEA: hoe haal je het meeste uit zoekmachines? 
SEA: hoe haal je het...

SEA: hoe haal je het meeste uit zoekmachines? 

· · 5 mins read

Wist je dat wel 97,8% van de internetgebruikers gebruik maakt van een zoekmachine? Dit toont meteen ook aan dat search engine advertising (SEA) enorm belangrijk is voor kmo's.

SEO VS SEA

Maar wat is search engine advertising (SEA) nu eigenlijk? Om dit te schetsen geven we eerst kort uitleg over wat search engine optimisation (SEO) is, want dit is namelijk niet hetzelfde. 

SEO is wat je zelf doet om je website of content te optimaliseren en zo hoog mogelijk in de zoekmachines terecht te komen. SEO kan je ook wel vergelijken met een zeilboot. Denk aan hoe je jouw zeilen plaatst om met de wind mee te varen, om ook zo sneller op je bestemming te geraken. Wil je meer informatie over de werking van SEO, lees dan ook zeker onze blogpost die het begrip in detail uitlegt. 

Wat is SEA dan en welke taak heeft dit in het promoten van jouw bedrijf in de zoekmachines? Hierbij betaal je om jouw bedrijf zo hoog mogelijk te laten verschijnen in Google. Het voordeel van SEA is dat je je vindbaarheid in de hand hebt naargelang jouw budget. Je betaalt per klik. De prijs voor deze klik kan dan weer verschillen van moment tot moment en van sector tot sector. We kunnen SEA ook weer gaan vergelijken, maar dit keer met een speedboot. Hierbij gaan we benzine betalen om je boot van punt A tot B te brengen. 

WAAROM INVESTEREN IN SEA?

We horen je al denken, waarom is het voor mij als kmo belangrijk om te investeren in de SEA-methode?

  • SEA zorgt ervoor dat potentiële klanten die koopklaar zijn terecht komen bij jou. 
  • Met geotargeting kan je gericht inspelen op specifieke regio’s. 
  • Van het moment dat jouw advertentie online staat, is jouw bedrijf onmiddellijk bereikbaar voor deze koopklare klanten. 
  • Je kiest zelf jouw budget en je kan het resultaat hierna ook meten en indien nodig je prestaties optimaliseren. 
  • De advertenties zijn allesbehalve eentonig. Zo kan je gebruik maken van tekst, afbeeldingen en filmpjes. 

ZOEKWOORDEN ZIJN ESSENTIEEL

Een campagne staat of valt met zoekwoorden. Het belang van goede zoekwoorden is niet te onderschatten, dus kies deze met zorg. Hierbij moet je zeker rekening houden met de volgende punten: 

  • Wat zijn de meest voorkomende of niche zoekwoorden? 
  • Kies je best voor een short-tail of long-tail zoekwoord? 
  • Opteer je voor een promotioneel of informatief zoekwoord?
  • Wees ook niet bang om woorden niet te gebruiken of zelfs specifiek uit te sluiten.

Nu dat je jouw doelen voor ogen hebt en de juiste zoekwoorden kan inzetten, is het tijd om je advertentie uit te werken. Maar hoe stel je deze nu op? Je houdt deze punten best in je achterhoofd: 

  • Wie is jouw doelgroep of beter nog, wie is jouw typische klant? 
  • Wat is jouw unique selling point, wat maakt jouw bedrijf speciaal? 
  • Vermijd technische details.
  • Call to actions zijn een must.
  • Integreer je zoekwoorden in de beschrijvingen en de kop van je advertenties. 
  • Vermeld ook zeker onderwerpen die interessant kunnen zijn voor jouw klant, zoals opkomende evenementen. 

Gebruik alles dat Google te bieden heeft. Geef dus ook zeker een beschrijving mee in de daarvoor bestemde velden. Zo word je gemakkelijker gevonden en geef je waardevolle info mee.

AAN DE SLAG MET SLIMME CAMPAGNES

Wil je scoren met je advertenties, dan ga je slim aan de slag:

  • Timing is super belangrijk. Bepaal daarom een geschikte start- en einddatum, maar denk ook na wanneer jouw advertentie getoond moet worden. Niet iedereen is 24/7 online dus denk na over je advertentie-uren. 
  • Bepaal bij voorkeur een maandelijks budget. 
  • Last but not least: blijf testen met je advertenties.

EEN LANDINGSPAGINA DIE SCOORT

Een goede landingspagina is essentieel. Een kwalitatieve landingspagina moet overtuigen en geeft de potentiële klant die geklikt heeft het laatste zetje. Het zou zonde zijn dat je betaalt voor een klik en een onprofessionele landingspagina de klant doet afhaken. Houd deze tips voor je landingspagina in het achterhoofd:

  • Focus op het onderwerp waarvoor ze is ontworpen.
  • Schrijf een intrigerende, specifieke kop en onderkop.
  • Ga voor cijfers en negatieve koppen.
  • Zorg voor gemakkelijk te lezen tekst met opsommingstekens.
  • Neem minstens één call-to-action op.
  • Maak gebruik van feiten, cijfers en getuigenissen.
  • Zorg dat je landingspagina op elk scherm tot zijn recht komt.
  • Vergeet de kleine lettertjes en wettelijke informatie niet.

EVALUEER

De resultaten van je campagnes evalueren is super belangrijk. Hoeveel kliks waren er, welke trefwoorden scoren, welke campagnes doen het goed, … Door te evalueren kan je je campagnes bijsturen, je budget optimaliseren en zo kostenefficiënter te werk gaan.

Klaar om jouw website SEA-proof te maken? Of benieuwd wat SEA kan betekenen voor jouw onderneming? Contacteer ons om alle mogelijkheden te bespreken.

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak