7 hands-on tips voor een efficiënte digitale communicatie
Home / Tips & tricks / 7 hands-on tips voor...

7 hands-on tips voor een efficiënte digitale communicatie

· · 6 mins read

Als startende zaak is een efficiënte digitale communicatie onmisbaar. Maar ook wanneer je al actief bent, maar verdere online stappen wil zetten, kan je vast wel wat tips gebruiken. Digitale marketing evolueert razendsnel en we geven je dan ook 7 concrete tips mee, waarmee je aan de slag kunt om het verschil te maken.

Waar liggen de uitdagingen?

De gezondheidscrisis heeft zeker een stevige impact gehad op een aantal sectoren. Eén ding staat vast: digitale marketing en digitaal aanwezig zijn werd belangrijker dan ooit. Denk maar aan bijvoorbeeld de cateringbedrijven die van de ene dag op de andere, quasi volledig digitaal moesten gaan werken. Maar ook heel wat retailzaken werden hiermee geconfronteerd.

De digitale veranderingen zitten in een enorme versnelling en het voorbije jaar heeft bijvoorbeeld e-commerce een sprong van 5 jaar gemaakt. Microsoft Teams en Zoom zijn nu doodnormaal, consumenten bestellen veer meel online, Ambient Computing (Alexa, Google home, slimme woningen, …) boomt en online afspraken maken kan bijna overal. De verwachtingen van de consument liggen dan ook anders, ze verwachten dat je online aanwezig bent én meerwaarde biedt. Maar hoe doe je dat nu concreet? Wel, wij geven je alvast 7 onmiddellijk toepasbare tips mee.

Wat willen consumenten online?

Kort door de bocht: inspiratie opdoen. Zelfs nu de fysieke winkels weer open zijn, blijven consumenten online ideeën sprokkelen. Mensen gaan vervolgens goed geïnformeerd naar de winkel of kopen meteen online.

Hoe speel je hier op in?

Zichtbaar zijn via de social media en zoekmachines is al een eerste belangrijk stap. Je moet al gevonden worden op je eigen bedrijfsnaam. Word je niet gevonden in Google, dan besta je vandaag de dag niet voor de consument. Bovendien moet je ook weten waarnaar de consument op zoek is en welke zoekwoorden hierbij worden gebruikt, anders kan je hier niet op inspelen. Als je aangeeft kantoormeubilair te verkopen, maar je geeft niet aan dat je ook ergonomische kantoorstoelen hebt, zal een klant die specifiek hier naar op zoek is je aanbod nooit vinden. Het is dus een kunst om je in de consument te verplaatsen en te denken als hem/haar.

7 concrete tips om online het verschil te maken

1. Laat weten dat je bestaat

Afhankelijk van de klantverwachtingen en je eigen wensen en noden moet je website zo gebouwd worden dat er ingespeeld wordt op deze verwachtingen. Dit met oog voor herkenbaarheid en branding. Een professionele aanwezigheid in de eigen huisstijl is het minimum. Dit zorgt voor herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Op je website geef je ook helder je meerwaarde aan. Houd daarbij ook rekening met beveiliging, het gebruik van de juiste zoekwoorden zodat je makkelijk gevonden wordt en voldoende CTA’s, zodat je bezoekers ook effectief aanzet tot actie.

2. Verkeer, offertes en bezoeken

Maak het de bezoekers zo makkelijk mogelijk. Ben je een loodgieter met 24/7-service, zorg dan dat je telefoonnummer niet enkel op de contactpagina staat, maar ook prominent bovenaan op de homepage en dat het nummer klikbaar is, zodat er mobiel gelijk gebeld kan worden. Maak het bezoekers zo makkelijk mogelijk om contact op te nemen, een offerte aan te vragen en/of te bestellen.

3. Ga breder dan je eigen klantenkring

Aanwezig zijn op de sociale media zorgt voor zichtbaarheid, maar dat is onvoldoende om je klantenpotentieel uit te breiden. Stel dat je als restaurantuitbater 1.000 volgers hebt, ga er dan vanuit dat ongeveer 60 mensen je laatste nieuwe update van het menu op Facebook zien. Wil je je website en sociale media meer bekendheid geven, dan kan je niet zonder de nodige promotie. Met Facebook en Instagram advertenties kun je nieuwe doelgroepen aanspreken. Bovendien loont het om te investeren in een planningstool, die je toelaat posts op voorhand in te plannen. Op die manier werk je een stuk efficiënter, win je tijd en communiceer je wanneer het jou past.

4. Een online reputatie is goud

Wist je dat 85% van alle internetgebruikers rekening houdt met de online meningen van anderen. Je zorgt dus maar beter voor positieve reviews en dat je op de hoogte bent want anderen online over je bedrijf vertellen. Durf ook in dialoog te gaan met je klant en vraag ze om hun mening te geven. Voldoende positieve reviews op de meest gangbare platformen (Facebook, Google My Business, …) zijn cruciaal om nieuwe klanten over de streep te trekken. Zorg er ook steeds voor dat je de gegevens van je klanten veilig bewaard, een datalek kan je reputatie aardig schaden.

5. Denk na over e-commerce

De afgelopen twee jaar heeft e-commerce een sprong van vijf jaar gemaakt. Weet dat nu al ongeveer 1 op de 2 aankopen online gebeuren. Online kopen wordt dan ook evident. Leent je product/dienst zich tot online verkopen, spring dan zeker mee op de kar. De komende jaren gaan fysiek en online nog meer met elkaar versmelten. Speel ook in op nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie, gesproken zoekopdrachten en slimme luidsprekers. Weet trouwens dat vooral webrooming boomt. Heel wat klanten doen online inspiratie op en begeven zich vervolgens nog naar het winkelpunt voor de eigenlijke aankoop.

6. Zorg voor complete en correcte info

Klanten verwachten de dag van vandaag correcte en volledige up-to-date info. Gelijk waar en wanneer. Zorg er dan ook voor dat je je website geregeld bijwerkt, dat je info interessant en to-the-point is en maak dat je bedrijfsgegevens altijd en overal volledig zijn en accuraat. Zeker het Google My Business-platform is daarbij belangrijk. Vergeet details niet voortdurend aan te passen. Denk maar aan de openingsuren, een menu, een prijslijst, …

7. Evolueer en laat de concurrentie achter

Online dien je continu de vinger aan de pols te houden en bij te sturen. Nieuwe mogelijkheden blijven ontstaan en het is aan jou om hier op in te spelen. Laat het internet voor jou werken en vergeet niet: meten is weten.

What’s next?

Online valt niet meer weg te denken en bijblijven is de boodschap. Een professionele ondersteuning is dan ook nodig. Bij FCR Media hebben we alle digitale experten in huis om je op weg te zetten of te ondersteunen bij je groei. Afhankelijk van je eerdere ervaring, de fase waarin je je bevindt en de doelstellingen werken we een plan op maat uit. Als dé digitale partner van de Belgische KMO’s hebben we specifiek voor starters heel wat oplossingen uitgewerkt, waardoor je rendabel online aan de slag kunt. We bekijken de mogelijkheden graag samen met jou!

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak