Online marketing voor starters
Online marketing voo...

Online marketing voor starters

· · 5 minuten

Ben jij een starter? Proficiat! Je weet als geen ander dat de opstartfase van je eigen zaak een vermoeiend en veeleisend proces is. Je moet overal rekening mee houden, en zeker met digitale aanwezigheid. Om je op weg te helpen, kan je hier alles lezen over online marketing voor starters!

Positioneer je

De positionering van je bedrijf beschrijft waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Wat onderscheidt je van de concurrentie? Wat is er bijzonder aan je producten of diensten? Deze onderscheidende kenmerken noemen we USP’s (unique selling points), omdat het van belang is dat ze uniek aan je zaak zijn. Heb je ook al nagedacht over de missie van je werk? Het loont de moeite om een concreet toekomstbeeld te schetsen, en om die grote droom na te streven.

Daarnaast is het ook belangrijk een eigen merk uit te bouwen. Denk hierbij aan een logo, bepaald taalgebruik en visuals. Wel moet je altijd je doelpubliek in het achterhoofd houden: stem je zaak volledig af op de klanten die je hoopt te bereiken.

Ga voor een website

Het is honderd procent noodzakelijk om vandaag de dag een website te hebben. Vinden klanten je online niet terug? Dan besta je voor hen niet. Toch is een website niet zomaar een internetpagina; je moet met verschillende aspecten rekening houden. Als professional zorg je er uiteraard voor dat de inhoud van je site die relevant en boeiend is. Ook mag je website niet te traag zijn of niet werken op smartphones. Let er zeker ook op dat je website veilig en toegankelijk is! Dit zijn trouwens allemaal elementen die in rekening worden gehouden door zoekmachines, wat ons brengt bij het volgende punt:

Wees online vindbaar

Als je zaak niet op de eerste pagina van Google verschijnt, ben je eraan voor de moeite. Idealiter verschijn je helemaal bovenaan de zoekresultaten, en daarvoor gebruik je twee verschillende strategieën: SEO en SEA.

  • SEO of zoekmachineoptimalisatie houdt rekening met de criteria van zoekmachines zoals Google en Bing. Het gaat hier om kwaliteitschecks zoals laadsnelheid en goede content. Scoor je daar goed, dan beloont de zoekmachine je met een hoger plaatsje in de zoekresultaten.
  • SEA of adverteren in zoekmachines is de tegenhanger. In dit geval betaal je een budget voor advertenties die verschijnen in de zoekmachine wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar je diensten of producten. Is je dagelijkse budget opgebruikt, stoppen de advertenties automatisch.

Een combinatie van beide strategieën is de ideale manier, want ze hebben elks voordelen en nadelen. Betaald adverteren heeft meteen effect, maar mensen klikken minder snel op advertenties. Je website verschijnt dus beter niet als advertentie in de zoekresultaten, maar dat kost dan weer veel tijd en kennis. Combineer en test het uit!

Beheer je gegevens

Natuurlijk moet je zaak niet enkel in zoekmachines verschijnen. Ook op andere platformen zoals sociale media is het belangrijk dat klanten je terugvinden. Het is dus belangrijk om na te gaan of je bedrijfsgegevens overal correct vermeld worden. Er is voor de klant namelijk niets zo frustrerend om voor een gesloten deur te staan of erger nog, een fout gebouw. Staat hetzelfde adres op je site én op je Facebookprofiel? Heb je je nieuwe openingsuren overal aangepast?

Toegegeven, voor kmo’s is het bijna onmogelijk om gegevens op het groeiende aantal portalen (Google, goudengids.be, Facebook, Waze, Tripadvisor, …) bij te houden. Het is dan ook een goed idee om te vertrouwen op een geautomatiseerde dienst, zoals Netsync. Zo hou je altijd en overal de controle over de online gegevens van je zaak.

Overweeg een webshop

Wil je pas échte service bieden, kies dan voor een webshop. Klanten zijn niet graag gebonden aan openingstijden, maar willen winkelen wanneer hen dat uitkomt. Dag én nacht. Dat gaat alleen wanneer ze in een online winkel terechtkunnen.

Je kan dus niet om een webshop heen als je een deel van de onlinetaart wilt. Maar hoe moet die eruitzien? Wat zijn de ingrediënten voor een succesvolle webshop? Hier zijn alvast enkele tips.

  • Voorzie een duidelijk beeld van wat u wilt verkopen, aan wie en voor welke prijs.
  • Je winkel moet gemakkelijk te vinden zijn.
  • De producten moeten duidelijk vermeld staan en gemakkelijk te vinden zijn.
  • Het koopproces voor de klant moet logisch en gemakkelijk zijn, en foutloos verlopen.
  • De wettelijke voorschriften moeten zorgvuldig in acht worden genomen.
  • Hou de communicatie met je klanten steeds hoffelijk en vlot, van bestelling tot levering.
  • Wees gul met ruilen of teruggaven!
  • Vraag na aankoop de klant zeker om een score of recensie.
  • Doe aan cross-selling: verkoop een extra product aan een klant die een artikel in je webshop heeft gekocht!

Blijf gefocust op je zaak

Je leest het, er is veel werk aan de winkel nu je je bedrijf hebt opgezet. Maar het goede nieuws is dat die inspanningen zich zullen terugbetalen, en je er niet alleen voorstaat. Met de juiste ondersteuning is het niet zo ingewikkeld als het op het eerste gezicht lijkt. Bij FCR Media helpen we je bijvoorbeeld graag bij het ontwerpen van een professionele website, zorgen we ervoor dat je door zoekmachines wordt gevonden dankzij professionele SEO en SEA, reiken we je een centrale tool aan om je bedrijfsgegevens en je reviews te beheren en helpen we je om uw producten online te verkopen.

Wil je meer leren over al deze onderwerpen? Bekijk dan zeker onze overzichtspagina met daarop alle geplande webinars.

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak