Val op met een unieke huisstijl
Het online centrum van je zaak
24/7 verkopen op het internet
Altijd op de hoogte van je prestaties
Professioneel op sociale media
Voor een stevige reputatie
Hét online platform voor je zaak
Voor een website die goed vindbaar is
Adverteren op Google en Bing
Kies voor de grootste bedrijfsgids
Altijd overal correcte gegevens
Verover de grootste bedrijfsgids
Succes op Facebook en Instagram
Op Google, Bing, Facebook en Instagram
Bereik je klanten overal
Beheer al je klanten met 1 platform
De beste manier om te scoren
Ontvang een gratis score van je website en online zichtbaarheid
Ontdek gratis of je bedrijfsgegevens correct verschijnen
Check gratis hoe ver jouw zaak staat op gebied van digitale marketing
Leer snel en gemakkelijk bij en schrijf je in voor onze gratis webinars
Wil jij graag snel en gemakkelijk bijleren over digitale marketing?
Om online opgemerkt te worden door potentiële klanten, hebben kmo’s tegenwoordig een hele waaier aan marketingtools ter beschiking. Maar aangezien Google My Business (GMB) steeds meer functies toevoegt voor lokale bedrijven, zou je kunnen denken dat kmo’s niet langer aandacht moeten besteden aan de positie van hun website in zoekresultaten. Maar klopt dat wel? Marketingbureau BrightLocal wilde weten hoe consumenten Google My Business, lokale bedrijfswebsites en bedrijvengidsen gebruiken om informatie te vinden over lokale bedrijven én welke informatiebronnen zij het meest vertrouwen.
De overgrote meerderheid van de consumenten (87%) gaat online op zoek naar het telefoonnummer of het adres van een lokaal bedrijf. Uit de enquête van BrightLocal blijkt dat 64% daarvan Google My Business (GMB) gebruikt, wat betekent dat heel wat bedrijven contactaanvragen krijgen van potentiële klanten die zelfs hun website niet bezoeken. De helft van de consumenten vindt de contactgegevens van een kmo via hun website en zo’n 23% raadpleegt een online bedrijvengids zoals goudengids.be.
BrightLocal vroeg consumenten welke bron volgens hen de meest accurate informatie bevat. De website van een bedrijf komt daarbij als winnaar uit de bus. Toch verkiest maar liefst 44% van de internetgebruikers andere bronnen: 32% gelooft dat Google My Business de meest correcte bedrijfsgegevens bevat en 12% vertrouwt op online bedrijvengidsen.
Met een heleboel consumenten die tegenwoordig verder kijken dan de website van een bedrijf, is het essentieel dat je bedrijfsgegevens op Google My Business – en eender waar op het internet – correct vermeld zijn. Wist je dat je dat met NetSync gemakkelijk kan controleren? Je Google My Business-pagina bevat best ook zoveel mogelijk informatie, zoals actuele openingstijden, afbeeldingen en reviews.
De Google My Business-functies die het meest gebruikt worden door consumenten, zijn vooral passief: openingsuren controleren, een routebeschrijving opzoeken en reviews lezen komen veel vaker voor dan ‘actieve’ acties. Daarmee bedoelen we het bewerken van lijsten, het toevoegen van foto’s of het beantwoorden van vragen.
Bij veel van die populaire Google My Business-acties hebben consumenten geen directe interactie met bedrijven. Diegenen die openingstijden of een routebeschrijving controleren of beoordelingen lezen, zitten waarschijnlijk verder in het kooptraject.
Google Questions and Answers – een feature die het voor consumenten mogelijk maakt om rechtstreeks vragen te stellen over een bedrijf en daarop een antwoord te krijgen – zou een van de meest nuttige functies kunnen zijn van Google My Business. Maar ze wordt zwaar onderbenut door kmo’s. Slechts 62% van alle vragen wordt beantwoord, waarvan amper 12% door het bedrijf zelf. Als bedrijven snel en consequent zouden antwoorden en een overzicht van hun meest gestelde vragen zouden toevoegen, zou de tool veel meer gebruikt worden.
Het belang van een bedrijfswebsite blijft onmiskenbaar. Slechts 8% van de consumenten bezoekt nooit de website van lokaal bedrijf waarin ze geïnteresseerd zijn. Een GMB-vermelding is vooral nuttig voor consumenten die je bedrijf kennen en al in de beslissingsfase van hun aankoopproces zitten. Maar nieuwe klanten die nog niet vertrouwd zijn met je bedrijf, zullen je website bekijken om te ontdekken wat jouw bedrijf uniek maakt. Een website en een GMB-pagina moeten elkaar aanvullen. Op een website kan je bedrijfsgegevens, afbeeldingen en productdetails kwijt die niet op een GMB-pagina thuishoren. Als je dan ook nog eens de juiste trefwoorden gebruikt, kan je je positie in de zoekresultaten van Google verhogen.
De meeste consumenten (91%) worden door ten minste één van de bovengenoemde situaties afgeschrikt. Verouderde contactinformatie zou de helft van de consumenten ervan weerhouden beroep te doen op een bedrijf. We beseffen wel dat kmo’s niet over grote marketingbudgetten beschikken, maar toch is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website er net zo professioneel uitziet als die van een groot bedrijf of merk.
Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!
Onze experten delen hun kennis met jou.