De online reputatie van kappers
De online reputatie ...

De online reputatie van kappers

· · 3 minuten

Een goede online reputatie is voor kappers superbelangrijk, maar hoe verbeter je die? Lees in deze blog hoe je optimaal aan de online reputatie van je kapsalon werkt door de relatie met je klanten te onderhouden!

Het belang van online reviews

Wanneer het op kapsels aankomt, zijn mensen verrassend ijdel. Daar weet een kapper alles van! Het zal je dan ook niet verbazen dat een klant zich goed informeert vooraleer die bij jou in de stoel komt zitten.

Vroeger kon je vertrouwen op mond-tot-mondreclame, maar dat is al lang niet meer de enige methode. Mensen baseren hun keuze steeds meer op reviews van andere klanten die ze online lezen. In België gaat het zelfs om zo’n 34% van alle internetgebruikers!

Een verzameling aan beoordelingen kan je kapsalon maken of kraken, maar hoe geraak je eraan? En welke reviews zijn de beste?

Durf vragen om online reviews

Je zal het al wel gemerkt hebben: een ontevreden klant deelt vrij snel zijn of haar ervaring. Negatieve recensies komen als vanzelf, maar hoe geraak je dan aan complimentjes?

Al ben je de beste kapper uit je regio en zijn je klanten steeds tevreden, slechts 2% laat uit zichzelf een positieve review achter. Hou je dus zeker niet in om je klanten na een bezoek te vragen of ze iets willen schrijven. Als ze tevreden zijn, waarom zouden ze hun ervaring dan niet delen?

Verwijs je klanten steeds door naar je Google Bedrijfsprofiel. Dit is het overzichtje van je kapsalon dat in Google verschijnt. Heb je zo nog geen profiel aangemaakt? Hier lees je hoe je dat doet. Het is volledig gratis!

De ideale online reputatie

Bij je online reputatie gaat het om sterren: hoe meer, hoe beter! In één oogopslag ziet een klant op Google hoe goed je kapsalon scoort, maar voor Google zelf mag het wat meer zijn. Een ideale review is een kort tekstje met daarin een duidelijk omschreven klantenervaring. Let wel op: vanaf een review ouder is dan drie maanden is die niet meer zo belangrijk.

Let er ook zeker op dat je overzicht van reviews écht is. Doorheen de jaren spotten mensen steeds sneller fake reviews en dat schaadt je reputatie enorm. Als je klanten foto’s of filmpjes toevoegen, scoren je reviews nog beter. Je kan hen hierom vragen, maar uiteindelijk heb je dit niet zelf in de hand.

Waar je wél zelf aan kan werken: beantwoord élke review die op je profiel verschijnt, positief én negatief! Zo toon je aan dat je al je klanten een antwoord gunt. Hoe je reageert op positieve en negatieve reviews lees je hier en hier.

Hulpmiddelen voor je online reputatie

Je online reputatie onderhouden is een heus karwei en natuurlijk wil je je gewoon op je werk blijven focussen. Daarom zijn er bepaalde hulpmiddelen die je met je online reputatie helpen!

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je kapsalon vermeld staat op goudengids.be. Dit is nog steeds de grootste bedrijvengids van België en met een vermelding straal je betrouwbaarheid uit. Het beste van al? Het is gratis!

Overweeg daarnaast ook NetSync, de ultieme oplossing voor de online reputatie van je kapsalon. Je beheert je online gegevens, je reviews én sociale media vanuit één handig portaal. Aarzel zeker niet en neem contact op. Een van onze digitale experts legt je graag alles uit.

Veel succes!

Deze blog is een samenvatting van het webinar dat we op 4 september 2023 samen met Febelhair organiseerden. Ben je benieuwd naar onze andere webinars? Neem een kijkje in ons overzicht en schrijf je gratis in!

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak