Val op met een unieke huisstijl
Het online centrum van je zaak
24/7 verkopen op het internet
Altijd op de hoogte van je prestaties
Professioneel op sociale media
Voor een stevige reputatie
Hét online platform voor je zaak
Voor een website die goed vindbaar is
Adverteren op Google en Bing
Kies voor de grootste bedrijfsgids
Altijd overal correcte gegevens
Verover de grootste bedrijfsgids
Succes op Facebook en Instagram
Op Google, Bing, Facebook en Instagram
Bereik je klanten overal
Beheer al je klanten met 1 platform
De beste manier om te scoren
Ontvang een gratis score van je website en online zichtbaarheid
Ontdek gratis of je bedrijfsgegevens correct verschijnen
Check gratis hoe ver jouw zaak staat op gebied van digitale marketing
Leer snel en gemakkelijk bij en schrijf je in voor onze gratis webinars
Wil jij graag snel en gemakkelijk bijleren over digitale marketing?
Online reviews zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit je digitale-marketingstrategie. En een klant die online vertelt hoe tevreden hij is over jouw product of dienst, daar doe je het voor. Helaas merken we dat heel wat positieve reviews onbeantwoord blijven. Dat is een gemiste kans. Waarom is het zo belangrijk om ook op positieve reviews te reageren en hoe doe je dat?
Positieve reviews laten zien wie je ambassadeurs zijn: tevreden klanten die jouw product of dienst aanbevelen aan anderen. Het is niet alleen beleefd om die klant een kort dankwoordje te sturen, het versterkt ook jullie relatie. De klant voelt zich geapprecieerd en de kans is groot dat hij terugkomt. Bovendien kan je in je reactie op een positieve review de pluspunten van je bedrijf aanhalen. Zo weten consumenten die meelezen waarom ze bij jou moeten zijn en dat jij je klanten waardeert.
Meer dan 80% van de consumenten leest online reviews voordat ze beslissen met welk bedrijf ze zakendoen of waar ze een product gaan kopen. Zo heb jij misschien ook onze pagina met reviews wel gezien?
Snelheid is belangrijk als het gaat om online communicatie. Een klant die een deel van zijn vrije tijd opoffert om jouw zaak in een positief daglicht te stellen, verdient zeker een reactie. Die klant verwacht dat waarschijnlijk zelfs. De regel is dat je niet meer dan 24 uur mag laten passeren.
Geen zin om elk uur te moeten checken of er nog nieuwe reviews zijn? Dan raden we de tool NetSync aan. Deze verwittigt je als er een nieuwe online recensie is over jouw merk of product, zodat je snel kan reageren. Handig!
Ontdek NetSync >
Slechts 1 % van je tevreden klanten zal spontaan een positieve review publiceren. Het is dus niet niks dat iemand de tijd neemt om zijn positieve ervaring met de online wereld te delen. Je klant bedanken, is dus de eerste stap. Of je hem nu bedankt voor het bezoek aan je winkel of voor het plaatsen van de review, het belangrijkste is dat hij zich gewaardeerd voelt.
Daarom mag je zeker niet telkens hetzelfde standaard antwoord gebruiken. Dat hebben klanten heel snel door en het geeft hen alsnog het gevoel een nummer te zijn. Dat wil je uiteraard niet: “We zijn heel blij te lezen dat je zo tevreden bent over onze producten, Thomas” of “Dank je wel voor je bezoek aan onze winkel, Sarah”.
Laat zien dat je echt bent en pik in op iets dat je klant vermeldt in zijn review. Wanneer je klant bijvoorbeeld zegt hoe vriendelijk verkoopster Julie was, kan je zeggen “Julie is inderdaad een enorme aanwinst voor ons team”.
Een beetje marketing kan geen kwaadZoals gezegd, lezen ook andere potentiële klanten mee. Laat dus merken dat jouw zaak de moeite is: “Wist je dat we een ledenkaart hebben waarmee je volgende maand 20 % korting krijgt op product X?”
Vermeld de naam en locatie van je zaak en wat je net doet. Dan is de kans groter dat de positieve review in de resultaten van zoekmachines verschijnt. Bijvoorbeeld: “Het hele team van KoffieBoon geniet van zulke mooie woorden. We zijn blij dat je ons de gezelligste koffiezaak van Antwerpen vindt!”
Tip: SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel hoe je jouw website of webshop optimaliseert om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Bekijk onze SEO-pagina voor meer info hierover.
Als een klant vermeldt hoe heerlijk jouw appeltaart is, zeg hem dan dat je citroengebak minstens even lekker is. “En we hebben extra grote stukken die je volgende keer kan delen met een vriend(in)!”
Deel het goede nieuws! Een positieve review is gratis marketingmateriaal. Haal er dan ook alles uit door ze via zoveel mogelijk kanalen te delen. Een beoordeling die gepubliceerd is op Google My Business, kan je perfect ook delen op je Facebook- of Instagrampagina. Dat komt het vertrouwen in je zaak alleen maar ten goede.
Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!
Onze experten delen hun kennis met jou.