Je producten online verkopen? Zo pak je het aan!
Je producten online ...

Je producten online verkopen? Zo pak je het aan!

· · 10 minuten

Je producten verkopen in een webshop? Ook jij kan het! Een webshop starten is geen rocket science en al helemaal niet als je je professioneel laat ondersteunen. In deze blog geven we je alvast heel wat tips en tricks mee om van jouw beginnende webshop een succes te maken.

Een webshop is vandaag de dag essentieel

Online shoppen zit in de lift en dat heeft niet enkel met de voorbije coronaperiode te maken. De Belg mag dan wat later op de digitale trein gesprongen zijn, ondertussen zijn we met zijn allen vertrouwd met online shoppen en e-commerce. Ondertussen heeft 74,8% van de Belgen tussen de 16 en 64 jaar al eens online gekocht. Gemiddeld spenderen we zo’n 735 euro per jaar aan online winkelen. En jij wil niet online verkopen?

Voor elke sector een meerwaarde

Denk jij bij online shoppen onmiddellijk aan fashion, cosmetica en elektronica? Je hebt een punt, maar werkelijk alles wordt online gekocht. Denk maar aan reizen, gereedschap, voeding, hotels, beautyproducten, meubels, … Er wordt heel wat online uitgegeven en daar kan jij als kmo ongetwijfeld een graantje van meepikken. Jaarlijks spenderen de Belgen 11 miljard euro online. Zelfs een klein deeltje van die koek is al fenomenaal en zowat alle sectoren zitten qua online verkopen in de lift.

Hoewel de Belgische kmo’s wat achter lopen, hoeft dat voor jou geen probleem te zijn. Meer nog, het is een kans om je te onderscheiden. Uit onderzoek blijkt dat slechts 9% van de Belgische kmo’s vandaag de dag een kwalitatieve en herkenbare e-commerce oplossing heeft. Aan jou om daar je voordeel mee te doen en de concurrentie het nakijken te geven.

De kansen van een webwinkel

De meerwaarde van een webshop? Wel, online verkopen kan je 24/7, je vergroot dus automatisch je verkoopkansen zonder fysieke aanwezigheid. Bovendien vullen fysiek en digitaal elkaar naadloos aan. Zo kunnen online bestelde goederen bijvoorbeeld in je winkel opgepikt worden, kun je alsnog fysieke ondersteuning bieden en ga zo maar door. Je bedient de klant waar hij/zij het wil en aanwezig is, en dat zonder geografische beperkingen. Zelfs al verkoop je niet de massa online, dan is het toch een extra etalage, een manier om meer mensen naar je winkel te lokken en extra omzet te genereren in het winkelpunt.

E-commerce is een blijver

Corona mag het online shoppen dan een fiks duwtje in de rug hebben gegeven, het is wel een blijver. Tot 2023 blijft e-commerce ongetwijfeld met dubbele cijfers groeien en zal het zo’n 22,3% aandeel hebben in de wereldwijde retailverkoop.

Verschillende manieren om online te verkopen

In grote lijnen zijn er 2 manieren om aan online verkoop te doen:

  1. Via je eigen webshop
  2. Via een marktplaats zoals Amazon of Bol.com

Beide manier hebben hun voor- en nadelen en kunnen ook gecombineerd worden, maar een eigen webshop is wat ons betreft toch een must.

Dit omdat:

  • Je je producten direct linkt aan je bedrijf en zo dus ook een eigen branding in de markt zet.
  • Je zelf de presentatie in de hand hebt en zelf aan de touwtjes trekt op het vlak van foto’s, informatie, uitstraling, …
  • Je zelf de prijs bepaalt en niet mee moet doen aan de prijzenslag op de platformen.
  • Je geen commissie hoeft af te staan aan het platform.

En akkoord, een webwinkel bouwen kost wat tijd, geld en moeite, maar dat is niet onoverkomelijk. En ook op het vlak van mensen naar je website krijgen zijn er heel wat tips & tricks voorhanden.

Hoe bouw je jouw webshop succesvol uit?

Een succesvolle website? Een aantal essentiële elementen zijn onontbeerlijk. We zetten de belangrijkste even voor je op een rijtje:

  • Concept & content
    Een duidelijk concept is de basis, maar met waardevolle content maak je het verschil. Het spreekt voor zich dat je je processen op orde moet hebben. Denk maar aan: de juiste prijsstelling, opslag van de goederen, het betalen van de klanten, de verzending, de klantenservice en alles wat bij retours en omruilen komt kijken. Sla geen stappen over, want je reputatie is – zeker online – heilig.
  • Vindbaarheid
    Zonder dat je website gevonden wordt, kan je niet verkopen. Als je weet dat bijna 85% van de mensen producten begint te zoeken via de Google zoekbalk, dan besef je meteen hoe belangrijk SEO is. Optimaliseer je website om gevonden te worden met de juiste zoekwoorden in Google. Verlies ook de social media kanalen niet uit het oog. Ook deze zorgen voor instroom van potentiële klanten. Wil je snel resultaat boeken en gevonden worden? Overweeg dan Google Ads/SEA.
  • Een overtuigende presentatie
    Stel je je producten aantrekkelijk voor, dan zullen ze beter verkopen. Zorg dat klanten makkelijk vinden wat ze zoeken en alle info bij de hand hebben. Benadruk de voordelen, werk met goede foto’s en video’s en voorzie duidelijk de prijzen. Reviews kunnen zeker een steentje bijdragen aan het opwekken van vertrouwen. Werk ook met voldoende call to actions zodat mensen ook effectief aangezet worden om actie te ondernemen.
  • Wettelijke vereisten
    Vergeet de wettelijke vereisten niet. Zet de algemene voorwaarden en de privacyverklaring op je website. Zorg dat alles netjes afgedekt is. Ook voor de klant is dit helder.
  • Het stopt niet bij de site en de verkoop
    Een verkoop gerealiseerd of een potentiële klant die interesse toont? Dan begint het pas! Verzamel reviews, vraag een e-mailadres en start een campagne op of wie weet kan een loyaliteitsprogramma wel interessant zijn. After-sales is belangrijk. Zo blijf je top of mind bij klanten en kun je vaak nog meerverkoop realiseren.

Houd de focus op je business

Een webshop is een mooie extra verkooptool, maar laat het geen reden zijn om de focus op je zaak te verliezen. Het opzetten van een webshop is tijdsintensief en vaak worden zaken over het hoofd gezien. Bij FCR Media hebben we tonnen ervaring en de nodige expertise in huis om ook voor jouw onderneming een webshop te maken. De hulp van een professional die al honderden projecten heeft afgerond geeft je ongetwijfeld een voorsprong.

Bij FCR Media zetten we je webshop op, helpen we je deze bekend te maken en zorgen we ervoor dat alle processen gestroomlijnd lopen. Zo kan jij je focussen op je business en verkoop.

Meer weten over hoe we jou kunnen ondersteunen en van een professionele website met rendement voorzien? Contacteer ons!

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak