Digitale aanwezigheid: hoe word ik door klanten gevonden?
Digitale aanwezighei...

Digitale aanwezigheid: hoe word ik door klanten gevonden?

· · 3 minuten

Nieuwe technologieën beïnvloeden consumptiemethoden. Het internet is onmisbaar bij eender welke aankoop, dus het is belangrijk dat je zaak online opvalt. Maar hoe word je door klanten gevonden? In deze blog lees je er alles over.

Marketing is grondig veranderd voor kmo’s

“Vroeger was alles simpeler”, zeggen we geregeld. En op vlak van marketing was dit alleszins zeker het geval. Als kmo zorgde je ervoor dat je in de Gouden Gids vermeld werd, zette je in op reclame in kranten, op radio of tv, verspreidde je flyers en affiches, en rekende je op mond-tot-mondreclame. Intensief, maar vanzelfsprekend. En toen kwam het internet. De Gouden Gids ging online en daar hield het niet op.

Zoekmachines, social media, websites en webshops, online advertenties, noem maar op. Het is een kluwen van verschillende technologieën waar je je in moet verdiepen, terwijl je eigenlijk gewoon alle aandacht op je werk wil richten. Toch is het belangrijk dat je als kmo helemaal mee bent met digitale aanwezigheid, want het is online dat de marketinglamp brandt. Als je dan wil weten hoe je door klanten wordt gevonden, moet je eerst weten hoe ze jou überhaupt zoeken.

Hoe zoeken klanten producten en diensten?

Simpel: online. Een gemiddelde Belg spendeert dagelijks bijna 6 uur op het internet, en het is daar waar hij opzoekwerk doet naar merken en producten. Meer dan 85% doet dat via een smartphone en dat resulteert in een totaal ander koopgedrag vandaag de dag.

Klanten kopen “phygital”. Ze combineren de voordelen van de online en de fysieke wereld voor een perfecte winkelervaring en een ideale aankoopbeslissing. Webshops, maar ook social media spelen hierbij een belangrijke rol, om zowel de producten of merken als de ervaringen van andere kopers na te gaan. Online ratings en reviews zijn immers de nieuwe mond-tot-mondreclame.

Uitdagingen voor kmo’s

De grootste uitdaging voor een kmo is digitale aanwezigheid: hoe word je door klanten gevonden? Online onzichtbaar zijn is dodelijk voor je zaak, dus het is belangrijk dat je aan de verwachtingen van je klanten voldoet. En die zijn simpel: ze willen online correcte informatie terugvinden, liefst van al overgoten met positieve recensies.

Die schrijf je natuurlijk niet zelf. Je moet er een goede relatie met je klanten op nahouden zodat ze uit zichzelf complimenten geven – al mag je er steeds achter vragen! Een goede relatie met je klanten verkrijg je door altijd transparant en duidelijk te zijn. Zorg ervoor dat je adres en openingsuren bijvoorbeeld correct vermeld staan op Google. En je website. En op social media. En ook misschien op Waze. En… overal eigenlijk? Hoe begin je daar zelfs aan…

Een praktische oplossing

Gelukkig sta je er niet alleen voor. FCR Media biedt NetSync aan, een handig platform dat automatische je online aanwezigheid modereert. Je bedrijfsgegevens worden beheerd vanuit één centrale bron, inclusief promoties, aanbiedingen, productfoto’s en video’s. Bovendien stelt NetSync je in staat om je ratings en reviews te controleren en er gepast op te reageren, zowel de positieve als negatieve! Vergelijk je beoordelingen met 5 concurrenten en plan berichten in om op social media te publiceren.

Eén portaal, alle oplossingen voor je digitale aanwezigheid, dat is NetSync. Klinkt interessant? Neem dan zeker contact met ons op. Onze experts introduceren je graag aan ons platform en bieden antwoorden op al je vragen.

Succes met je digitale aanwezigheid! Het was vroeger dan misschien wel simpeler, nu is het gelukkig uitdagender!

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak