7 tips om je website te optimaliseren
Home / Tips & tricks / 7 tips om je website...

7 tips om je website te optimaliseren

· · 11 mins read

Online het verschil maken? Dat begint met een gebruiksvriendelijke en overtuigende website. Bezoekers moeten snel vinden wat ze zoeken en makkelijk kunnen navigeren. Je hebt maar enkele seconden om een goede indruk te maken. Alles staat of valt dan ook met een overtuigend website-ontwerp. Hoe je jouw website zo aantrekkelijk en makkelijk bruikbaar mogelijk maakt? We zetten alvast 7 gouden tips voor je op een rijtje.

Tip 1 l Werk gestructureerd

Zonder een doordacht plan, modder je maar wat aan. Zorg dat je weet wat je klanten verwachten van jouw onderneming en je site en speel hier op in. Check welke pagina’s populair zijn, wat ze lezen en waar ze op reageren. Op basis van data en inzichten kun je je website gaan optimaliseren. Vertrek van wat je nu al weet en breng in kaart wat klanten effectief doen op je site en welke delen van je site onbezocht blijven. Dit onderzoek legt bloot wat je kunt aanpassen. Giet deze inzichten in een volgende fase in een helder stappenplan, zodat je geen essentiële zaken vergeet.

Ontelbaar zijn de niet-werkende social media buttons op websites. Of ze ontbreken al helemaal … Integreer je sociale media naadloos met je website en zorg dat ze posts makkelijk kunnen delen. Heel wat bestaande klanten bezoeken je website misschien maar één keer, maar je houdt ze wel aangesloten via kanalen als Facebook, Pinterest en Instagram. Maak het bezoekers dan ook makkelijk je te volgen.

Tip 3 l Zet aan tot actie

Werk op je website met zogenaamde call-to-action’s of CTA’s. Concreet: zorg ervoor dat je bezoekers ook effectief actie ondernemen. Gids ze en overtuig ze om ook effectief wat te doen. CTA’s maken meteen duidelijk aan de bezoeker wat er van ze verwacht wordt. Let wel: dit hoeft niet altijd het stimuleren van een verkoop te zijn. Ook het aanvragen van informatie, een video bekijken of prijzen downloaden zijn stuk voor stuk CTA’s met meerwaarde.

Tip 4 l Navigatie is key

Het belangrijkste aan je website? Een vlekkeloze en logische navigatie. Zit het mis met je navigatie, dan frustreer je bezoekers en reken maar dat die afhaken. Zorg voor een glasheldere navigatiebalk met de juiste bewoordingen, zodat bezoekers meteen exact dat vinden waar ze naar op zoek zijn.

Tip 5 l Mobile first

Als je weet dat het merendeel van je bezoekers waarschijnlijk je website op een smartphone bekijkt, dan zorg je er maar beter voor dat dit optimaal kan. Zorg dat je website feilloos mobiel werkt en garandeer op zijn minst dezelfde gebruikservaring dan op een computer.

Tip 6 l Je website is nooit ‘af’

Update geregeld je website, zorg voor frisse content en aantrekkelijke beelden. Een website is nooit af en blijf testen wat werkt en wat minder. Durf ook wat dieper in je website duiken of laat dit doen. Waar klikken je bezoekers, tot waar scrollen ze en hoeveel en welke pagina’s bekijken ze. Door dit te analyseren en te testen, kun je je website steeds verbeteren. Vaak kunnen kleine wijzigingen al een wereld van verschil maken.

Tip 7 l Als je niet gevonden wordt, heb je er niets

Wil je online scoren, dan moet je eerst gevonden worden. Een goede SEO-strategie, eventueel aangevuld met advertenties is dan ook noodzakelijk. Zorg dat je ook effectief gevonden wordt op de belangrijkste zoekwoorden van jouw business. Breng die zoekwoorden in kaart en neem dat als vertrekbasis. Pagina één in de zoekmachines moet de doelstelling zijn op termijn.

Is je website aan een upgrade toe?

Een eerste website of is je website of webshop aan een upgrade toe? Bij FCR Media zijn we thuis in het ontwerpen van websites en -shops. We denken graag actief met je mee en zorgen voor een website die aantrekt en converteert. Meer weten over onze aanpak en de mogelijkheden? Contacteer ons!

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak Bel me op