Val op met een unieke huisstijl
Het online centrum van je zaak
24/7 verkopen op het internet
Altijd op de hoogte van je prestaties
Professioneel op sociale media
Voor een stevige reputatie
Hét online platform voor je zaak
Voor een website die goed vindbaar is
Adverteren op Google en Bing
Kies voor de grootste bedrijfsgids
Altijd overal correcte gegevens
Verover de grootste bedrijfsgids
Succes op Facebook en Instagram
Op Google, Bing, Facebook en Instagram
Beheer al je klanten met 1 platform
De beste manier om te scoren
Ontvang een gratis score van je website en online zichtbaarheid
Ontdek gratis of je bedrijfsgegevens correct verschijnen
Check gratis hoe ver jouw zaak staat op gebied van digitale marketing
Leer snel en gemakkelijk bij en schrijf je in voor onze gratis webinars
Wil jij graag snel en gemakkelijk bijleren over digitale marketing?
Online reviews zijn de mond-tot-mondreclame van vandaag. We delen gemakkelijk sterren uit en een kort tekstje is snel geschreven. Maar wat is de impact ervan op je zaak? En hoe ga je om met negatieve reviews? Hier lees je er alles over.
Je doet het zelf toch ook? Voordat consumenten online een aankoop doen, zoeken ze recensies over het product, de dienst of de verkoper. De online reviews die ze lezen, beïnvloeden hun keuze om te kopen.
Het spreekt voor zich dat een zaak met veel positieve online recensies allicht beter draait dan een zaak met een lage score (of nog erger: een zaak die je online gewoon niet terugvindt).
Natuurlijk garandeert een goede online score niet meteen dat consumenten overtuigd zijn. Zo worden online reviews ouder dan 3 maanden vaak genegeerd. Kopers blijven ook wantrouwig wanneer ze niet meer dan 10 reviews terugvinden.
Snel je overzicht dan maar vullen met online reviews die je uit je duim zuigt? Een slecht idee! Consumenten zijn slim genoeg om nepreviews op te merken. Hun vertrouwen ben je dan al snel kwijt.
Niet enkel consumenten lezen reviews, ook Google hecht er belang aan! Een zaak die door veel klanten als positief wordt beoordeeld, verschijnt al snel hoger in de zoekresultaten. Zo val je nog beter op!
Google vindt het nog leuker als reviews foto’s en filmpjes bevatten, of wanneer ze belangrijke keywords vermelden. Ben je bijvoorbeeld een kapper? Dan is het altijd fijn wanneer je complimentjes krijgt als “Wat een topkapper!” of “professionele knipbeurt“.
Je kan er moeilijk op vertrouwen dat je klanten zelf aan keywords denken, maar jij kan dat wel wanneer je op je recensies antwoordt. Beantwoord dus elke review, positief of negatief!
Het is niet enkel goed voor je positie in Google maar je creëert ook een goed beeld naar je klanten toe. Zolang je niet met automatische antwoorden reageert, toon je aan dat je om hun mening geeft!
Toch is het een kunst op zich, reageren op online reviews. Hier lees je hoe je omgaat met complimentjes en hier ontdek je hoe je voorzichtig reageert op boze recensies.
Er zijn tal van reviewplatformen zoals Trustpilot, goudengids.be of sociale media. Maar hoe ontvang je er dan reviews op? Simpel: vraag het aan je klanten. Enkel door er actief naar te vragen, overtuig je hen om online een tekstje te schrijven of sterren te geven.
Klinkt als een hele opdracht om al je online reviews te beheren? Weet dan dat er handige programma’s bestaan zoals ons eigen platform NetSync. Met deze tool hou je een overzicht over je reviews, je bedrijfsgegevens én je concurrentie!
Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of wil je graag wat meer leren over NetSync, je online reputatie of online marketing in z’n geheel? Neem dan zeker contact met ons op! Onze experts staan altijd voor je klaar.
Deze blog is een samenvatting van het webinar Online interactie met je klanten dat we op 17 oktober 2023 organiseerden. Ben je benieuwd naar onze andere webinars? Neem een kijkje en schrijf je gratis in!
Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!
Onze experten delen hun kennis met jou.