Klantenbinding: Verbeter de relatie met je klanten
Klantenbinding: Verb...

Klantenbinding: Verbeter de relatie met je klanten

· · 5 minuten

Klant is koning, maar hoe hou je de koning te vriend? Dat is het geheim van klantenbinding. Verbeter de relatie met je klanten en boost hun loyaliteit aan je bedrijf. Zo zijn zij tevreden en blijven ze naar je zaak terugkeren.

Wat is klantenbinding?

Klantenbinding is een verzameling van alle activiteiten, tactieken en strategieën die je als ondernemer uitvoert om je klanten zo lang mogelijk loyaal en tevreden te houden. Daartoe behoort ook alles wat je doet om te vermijden dat je klanten naar de concurrentie stappen.

Een ander woord voor klantenbinding is customer retention. Je klantenbinding wordt bepaald door de duur van je relatie met je klanten. Die duur wordt dan weer aangeduid met de term churn rate. Hoe hoger die rate, hoe korter je relatie met je klanten. Niet ideaal, want dan moet je voor je omzet continu op zoek naar nieuwe klanten.

Waarom is klantenbinding belangrijk?

Er zijn vier redenen waarom klantenbinding zo belangrijk is, maar waar ze allemaal op neerkomen is dit: je verhoogt je omzet aanzienlijk!

  • Het is veel goedkoper om bestaande klanten te behouden dan om steeds nieuwe klanten aan te trekken en hen te overtuigen iets van je te kopen. De kosten die je spendeert aan salesactiviteiten zijn hoger dan de investeringen die je doet in excellente klantenservice en -tevredenheid.
  • Een hogere klantenbinding verhoogt de kans dat klanten, trouwe en terugkerende klanten worden. Dit heeft uiteraard een positief effect op je winst.
  • Als je als bedrijf een goede relatie hebt met je klanten, eentje die gebaseerd is op vertrouwen en tevredenheid, dan gaan je klanten sneller over tot aanvullende of nieuwere aankopen!
  • Tevreden klanten leiden vaak tot nieuwe klanten: ze geven aanbevelingen aan familie en vrienden of laten online positieve reviews achter. Zo genereer je op een organische manier meer klanten – het kost je niets!

10 manieren om je klantenbinding te verhogen

  1. Maak je nieuwe klanten wegwijs met duidelijke informatie
  2. Bepaal een realistisch en haalbaar stappenplan
  3. Gebruik feedback en geef aandacht aan je werkpunten
  4. Word persoonlijker door de inzet van sociale media
  5. Focus op je doelgroep(en) en lever je klanten de juiste content op het juiste moment
  6. Doe aan e-mailmarketing om inactieve gebruikers aan te moedigen actie te ondernemen
  7. Upselling aan bestaande klanten
  8. Identificeer klanten die de overstap naar de concurrentie zouden maken
  9. Zorg voor een gepersonaliseerd klantenloyaliteitsprogramma
  10. Werk aan je (digitale) mond-tot-mondreclame met een referralprogramma

Het is heel wat, dat weten we ook. Om het meer concreet te maken, gaan we nu in op het belang van data en hoe je die inzet om je klantenbinding te verhogen. De ideale tool om hiermee aan de slag te gaan, is een CRM-systeem.

Verhoog je klantenbinding met een CRM-systeem

Een CRM-systeem (of klantenbeheersysteem) centraliseert alle data van je klanten op één plaats. Dit is essentieel om goede beslissingen te nemen op vlak van sales, marketing én klantenservice, en cruciaal om een strategie op te zetten om je klantenbinding te verhogen.

Klinkt moeilijk? Het goede nieuws is dat je hiervoor geen marketeer hoeft te zijn! Begin bij het begin: een goed CRM-systeem. Daarna kan je op zoek naar relevante klanteninformatie en een manier om ze te verzamelen. Doe aan e-mailmarketing en betrek je website in dit proces. Wij bij FCR Media kunnen je hier bovendien mee helpen dankzij ons gemakkelijke klantenbeheersysteem Sitee.

Verhoog je klantenbinding met e-mailmarketing

Een CRM-systeem als Sitee gebruik je ook om e-mails naar je klanten te versturen, en het is een pak efficiënter dan je gewone mailprogramma! Er zijn drie soorten e-mailmarketing:

  1. Promotionele e-mails verzend je naar een specifieke doelgroep met een aanbieding van een product of dienst, om verkopen te realiseren. Je kan bijvoorbeeld een informatieve e-mail versturen naar klanten die interesse kunnen hebben in een nieuw aanbod of product.
  2. Transactionele e-mails zijn follow-up e-mails waarin je vraagt om een review, of mails die gaan over de bestelling en levering van een aankoop. Deze e-mails benadrukken de service van je bedrijf en zijn professioneel geschreven.
  3. Retentie-e-mails zijn e-mails die de klantenrelatie stimuleren of reactiveren. Denk hierbij aan een e-mail met verjaardagswensen inclusief kortingscode, of een e-mail zoals “We hebben je gemist” met een speciale actie.

Succesvolle e-mailcampagnes zijn e-mails die worden geopend, gelezen én een bepaalde actie van de lezer uitlokken. Om dit te bereiken, moet je zorgen voor een goede tekst, foto’s, afbeeldingen en video’s, en een call to action. Dit is een knop die prominent aanwezig is en vertelt aan de lezer wat hij of zij moet doen.

Verhoog je klantenbinding met FCR Media

Er zijn tal van manieren om klanten aan te trekken: je hebt een website, je adverteert op Google of goudengids.be, … Maar belangrijker is dat je er ook voor zorgt dat je klanten blijven terugkomen en je onderneming continu blijft groeien. Zowel een CRM-systeem als goed geplande e-mailmarketing zijn hiervoor cruciaal.

Gelukkig helpt FCR Media je met het aantrekken van je klanten, maar anderzijds ook met het genereren, converteren en groeien van je klantenbase. Gebruik daarvoor Sitee: een handig, digitaal en gebruiksvriendelijk CRM-systeem dat je helpt je klantenrelaties te beheren en je verkoop en aanbod te boosten. En vooral: je klantenbinding te versterken.

Succes!

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak