De absolute no go’s voor Google Mijn Bedrijf
Home / Tips & tricks / De absolute no go’s ...

De absolute no go’s voor Google Mijn Bedrijf

· · 7 mins read

Nog niet aan de slag met Google Mijn Bedrijf? Jammer! Google Mijn Bedrijf is immers een geweldige en gratis manier om je bedrijf op Google in the picture te plaatsen en heel wat info mee te geven aan (potentiële) klanten. Wel al een profiel? Mooi zo, maar let op voor de valkuilen. In deze blog leren we je ze omzeilen.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf of Google My Business is een gratis tool van Google, die een grote meerwaarde heeft voor je bedrijf, zeker als je lokaal actief bent. Het helpt mensen je makkelijk via Google te vinden en het geeft je reputatie weer. Met deze tool beheer je hoe je bedrijf wordt weergegeven op Google en kun je je bedrijf ook pinpointen op Google Maps. Verder kun je er ook onder meer foto’s, je openingsuren, klantrecensies, een menu of specialiteiten meegeven. Bovendien krijg je er ook inzichten op het vlak van zoekgedrag en zie je hoeveel mensen je routebeschrijving opvragen, rechtstreeks bellen via Google, enz.

Zaken die je maar beter achterwege laat op Google Mijn Bedrijf

1. Valse info geven

Zorg voor correcte info op je GMB-profiel. Werk niet met valse foto’s, video’s, maar geef je zaak weer zoals ze er in de realiteit uitziet. Voeg ook geen extra locaties toe waar je niet aanwezig bent en fake reviews zijn helemaal uit den boze. Je gaat met dit alles in tegen de spelregels van Google en voor je het weet word je geboycot, waardoor je niet meer zichtbaar bent in de zoekmachine.

2. Niet reageren op reviews

Op Google kunnen klanten je beoordelen. Het doel is natuurlijk keer op keer vijf sterren te krijgen. Krijg je een review of deze nu goed of slecht is, zorg dan dat je er binnen de kortste keren op reageert. Hoe je dat doet hebben we al in deze blog neergeschreven. Negatieve reviews hoeven geen drama te zijn, er niet op reageren wel. Verwijder negatieve reviews niet, want enkel 5-sterren reviews komen je geloofwaardigheid niet ten goede. Probeer negatieve reviews netjes op te lossen en om te buigen tot een positief verhaal.

3. Onscherpe of ronduit slechte foto’s

Wees maar zeker dat goede foto’s voor een grotere geloofwaardigheid, meer verkeer naar de site en op termijn een betere verkoop zorgen. Gebruik echte foto’s en mijd stockbeelden. Ze zijn onpersoonlijk en niet origineel. Plaats recente en scherpe foto’s. Publiceer je er mensen op, zorg dan dat je de toestemming hebt. Zet je producten, diensten en/of team in de kijker, dat schept vertrouwen.

4. Overdrijf niet met het aantal categorieën.

In GMB kan je categorieën toevoegen waarin je actief bent. Voeg de juiste toe, maar overdrijf er niet mee. Enerzijds maken ze makkelijker vindbaar, maar overdrijf je er mee dan kan het anderzijds averechts werken. Het gaat ten koste van je geloofwaardigheid.

Wat je wel doet in Google Mijn Bedrijf?

Wil je alles uit Google Mijn Bedrijf halen zorg dan voor up-to-date info. Post regelmatig nieuwe foto’s en berichten. Vraag je klanten ook actief om reviews te plaatsen en reageer er snel op, zowel wanneer ze positief als negatief zijn.

Meer weten over Google Mijn Bedrijf?

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het instellen, wil je je gegevens met een druk op de knop altijd accuraat houden of wil je beter opvallen in Google? Contacteer ons. Onze specialisten zijn thuis in deze materie en helpen met alle plezier je zaak online een stevig duwtje in de rug te geven.

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak