Val op met een unieke huisstijl
Het online centrum van je zaak
24/7 verkopen op het internet
Altijd op de hoogte van je prestaties
Professioneel op sociale media
Voor een stevige reputatie
Hét online platform voor je zaak
Voor een website die goed vindbaar is
Adverteren op Google en Bing
Kies voor de grootste bedrijfsgids
Altijd overal correcte gegevens
Verover de grootste bedrijfsgids
Succes op Facebook en Instagram
Op Google, Bing, Facebook en Instagram
Bereik je klanten overal
Beheer al je klanten met 1 platform
De beste manier om te scoren
Ontvang een gratis score van je website en online zichtbaarheid
Ontdek gratis of je bedrijfsgegevens correct verschijnen
Check gratis hoe ver jouw zaak staat op gebied van digitale marketing
Leer snel en gemakkelijk bij en schrijf je in voor onze gratis webinars
Wil jij graag snel en gemakkelijk bijleren over digitale marketing?
Een nieuw jaar, dat betekent nieuwe lijstjes. Ook dit jaar mag het lijstje online marketingtrends dus niet ontbreken. Zoals altijd geldt voor trends: het is goed om ervan op de hoogte te zijn, maar zonder nadenken op de kar springen, heeft weinig zin. Ook in online marketing is het belangrijker dat eerst je fundament goed zit, zodat je daarop kan verder bouwen.
Download onze gratis inhaakkalender en vul in 2024 je sociale media met originele, boeiende en interessante berichten!
Mobiel internetgebruik is nu al gigantisch, en dat gaat in 2022 zeker niet verminderen. Dat heeft belangrijke gevolgen voor jouw digitale marketing. Zo ben je niet meer mee als je website niet mobielvriendelijk is. Een website die goed werkt op mobiel, voorkomt frustratie bij je bezoeker. Bovendien heeft het ook zijn invloed op je positie in de zoekresultaten. Google straft namelijk websites af die niet mobielvriendelijk zijn, en zal bovenaan in de zoekresultaten dus de websites tonen die ook op mobiel goed werken.
Nog een extra reden om mobielvriendelijkheid altijd in het achterhoofd te houden: Google Ads worden vanaf juni 22 ook mobielvriendelijker. Je zal dan geen uitgebreide teksten kunnen gebruiken in je advertenties, maar enkel een advertentie aangepast aan het kleinere mobiele scherm. Dat betekent dat jij een aantal kopteksten en omschrijvingen voorziet, en dat Google die naar eigen goeddunken zal combineren en tonen. Zo kunnen de advertenties eenvoudig worden aangepast aan de advertentieruimte, de gebruiker en het toestel.
Zoekopdrachten via spraak in plaats van je zoekopdracht in de zoekbalk typen: het staat al een tijdje in de trends van het jaar, maar echt doorbreken doet het nog niet in België. Toch verdient voice search ook dit jaar aandacht. Want met het verhoogd mobiel gebruik, verhoogt ook het gebruik van voice search. Gewoon ‘Hey Siri’ zeggen om iets te zoeken is nu eenmaal eenvoudiger dan op een klein toetsenbord typen.
Belangrijk voor jouw bedrijf is dat die voice search ook zo zijn invloed heeft op je inhoud. Een gesproken zoekopdracht formuleer je sowieso anders dan een geschreven zoekopdracht. In plaats van ‘openingsuren Delhaize’, zal je via spraak iets zeggen als ‘Hoe laat sluit Delhaize?’ Concreet kan je je inhoud optimaliseren voor voice search door meer te werken met langere omschrijvingen (zogenaamde long tail zoekwoorden) in plaats van 1 zoekwoord, door heel concreet en to-the-point content te voorzien, en door je bedrijfsgegevens in Google goed up-to-date te houden.
Video als contentformaat wint nog meer aan populariteit, maar belangrijk is dat het vooral korte video’s zijn die gebruikers willen zien. Daar heeft TikTok uiteraard veel mee te maken. Iedereen houdt van superkorte videoposts. Het is als een verslavende snack: zelfs als je geen honger hebt kan je er niet afblijven.
Op Instagram heb je nu video-muziek (reels), en ook op Facebook blijft video het goed doen. Korte video’s tonen de nood aan een simpele, heldere boodschap, en inhoud die meteen aanspoort tot actie.
Het voordeel voor jou van dit type inhoud? Het is heel toegankelijk om te maken. Iedereen met een smartphone kan een korte video maken. Het hoeft geen hoge kwaliteit te zijn, meer nog, het mag er net niet te geregisseerd of netjes gekadreerd uit zien. Als bedrijf hoef je dus geen drempelvrees te hebben om korte video’s te maken. Het formaat leent zich perfect tot filmpjes achter de schermen of doe-het-zelf-instructievideo’s.
Platformen als Instagram of Facebook zijn ideaal om inspiratie op te doen voor producten, en steeds vaker gaan gebruikers van daaruit ook meteen over tot aankoop. Instagram heeft intussen een shopknop onderaan, en ook via Facebook-advertenties is de drempel klein om meteen over te gaan tot aankoop.
Mis deze kans dus niet, en toon je product niet alleen op social media, geef je gebruiker ook meteen de kans om het te kopen. En zet hen aan tot actie met een duidelijke call-to-action.
Cookies zijn voor marketeers een zegen: ze maken dat je op een eenvoudig manier info verzamelt over je bezoekers, om te analyseren en te optimaliseren. Maar zoals je wellicht al hoorde waaien, gaat dat allemaal veel moeilijker worden. Zogenaamde third party cookies gaan immers verdwijnen. Initieel ging dat al in 2022 zijn, maar Google stelde het intussen uit tot 2023. Toch is het goed er nu al mee aan de slag te gaan. Je zal als marketeer in de toekomst immers niet langer kunnen rekenen op third party data, en zal vooral moeten focussen op data die je bedrijf rechtstreeks verzamelt.
First party data dus, of anders gezegd: gegevens van je gebruikers verzamelen via je eigen website. Zo verzamel je rechtstreeks info, en krijg je meer grip op je doelgroep. Belangrijke kanttekening: privacy is en blijft een heet hangijzer. Wees transparant over je data en wat je ermee doet. Geef duidelijk aan welke gegevens verzameld worden, wees nooit agressief in het vragen om gegevens, en geef je gebruiker altijd de kans om hun gegevens en voorkeuren zelf aan te passen als ze dat willen. Alleen als bezoekers zeker zijn dat hun data in veilige handen is, zullen ze ze delen.
Steeds meer bedrijven zetten in op een chatbot, en klanten blijken ervan te houden. Niet zo verwonderlijk, aangezien een chatbot 24/7 beschikbaar is, snel antwoordt, en als het goed is volledig op de hoogte is van je koopgeschiedenis. Een goede chatbot is dan ook een schoolvoorbeeld van uitstekende service.
Wat wel meer dan ooit belangrijk blijkt: een chatbot kan nooit een vervanging zijn van een helpdesk of een persoonlijk klantencontact. Klanten zijn positief over chatbots voor het antwoord op simpele vragen, maar als het complexer wordt, verwachten ze ook bij een medewerker terecht te kunnen.
Dit waren enkele trends die je in 2022 zeker veel zal zien opduiken. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat de tijdloze basics goed zitten. Hoe zit het bijvoorbeeld met je SEO? Lees er hier meer over en optimaliseer je website meteen.
Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!
Onze experten delen hun kennis met jou.