SEO: hoe scoor je hoog in de zoekresultaten?
Home / Tips & tricks / SEO: hoe scoor je ho...

SEO: hoe scoor je hoog in de zoekresultaten?

· · 5 mins read

Hoog scoren in Google is geen exacte wetenschap, maar je kan je resultaat wel een handje helpen. We vertellen waarom het zo belangrijk is om bovenaan de resultatenpagina te staan, en geven je een aantal tips om daar te geraken.

Waarom is hoog scoren belangrijk?

“De beste plek om een lijk te verbergen, is pagina 2 van Google”, zo hoor je weleens. Internetgebruikers kijken immers zelden op pagina 2. Meer nog, 99% van de kliks gebeurt op resultaat 1 tot 10. Reden genoeg dus om te zorgen dat jouw bedrijf vindbaar is voor Google, én dat je op pagina 1 komt te staan. Daar zijn on page en off page technieken voor. We helpen je graag op weg.

SEO of SEA?

SEO en SEA zijn 2 verschillende zaken.

SEA staat voor Search Engine Advertisement. Het zijn de advertenties die je bovenaan de zoekresultaten ziet als je iets intikt in de zoekmachine. Dat zijn betaalde advertenties die je als bedrijf kan kopen. Je kan er gerichte zoekwoorden aan linken, zodat je te zien bent als iemand jouw zoekwoord intikt. Ook is het mogelijk gericht te targeten, bijvoorbeeld op locatie. Vaak zijn dit tekstadvertenties die eruitzien als een gewoon zoekresultaat, maar je kan ook adverteren met een productfoto. De ads worden wel duidelijk gemarkeerd als “advertentie”. De gebruiker ziet dus meteen dat dit gesponsorde content is.

SEO staat voor Search Engine Optimisation. In het Nederlands: zoekmachine-optimalisatie. Het gaat om hetgeen jij kan doen om je website of content zo goed mogelijk te optimaliseren voor de zoekmachine. Beoordeelt de zoekrobot jouw content als nuttig, goed en betrouwbaar? Dan zal je hoger ranken. Het ultieme doel van een zoekmachine zoals Google is immers om de zoekopdracht van de gebruiker zo goed mogelijk te beantwoorden.

Zowel SEO als SEA hebben hun waarde. Onderzoek toont dat er meer wordt geklikt op organische resultaten dan op ads, en dat gebruikers meer vertrouwen hebben in organische resultaten. Maar met SEA kan je wel gaan voor een instant effect, terwijl SEO eerder een werk van lange adem is. Zeker voor startende bedrijven is SEA een must. Anders kan het wel heel lang duren voor je in de zoekresultaten terecht komt. Tegelijk zet je best nu al in op SEO, om zo je website op langere termijn vindbaar te maken.

Is je SEO niet in orde? Dan zullen internetgebruikers niet bij jouw site terecht komen, en zullen ze dus ook niet aan jou denken om iets te kopen.

Praktisch: Hoe begin je eraan?

Er zijn heel wat factoren die mee bepalen of jouw content hoog zal ranken. De magische formule van Google hebben we niet, maar we weten wel wat helpt. De belangrijkste factoren in SEO zijn:

  • Waardevolle content
  • Korte laadtijd
  • Responsief design
  • Bepaalde technische elementen
  • Security en toegankelijkheid

Goede content: Waardevolle content op SEO-vlak is content die de vraag van de gebruiker zo goed mogelijk beantwoordt. Waardevolle content creëer je door: je expertise te tonen in je vakgebied, autoriteit op te bouwen, en je betrouwbaarheid te tonen.

Korte laadtijd: internetgebruikers zijn ongeduldig. Zo ongeduldig dat ze je amper 3 seconden te tijd geven om je website te laden, anders zijn ze weer weg… Op mobiel is dat zelfs nog minder, en houden ze het al na 1 à 2 seconden voor bekeken. Zorg dus dat je content snel te zien is!

Responsief: Niet verwonderlijk: we zoeken meer en meer op mobiel. Het is dus cruciaal dat je website ook op een mobiel apparaat goed wordt weergegeven. Een responsief design maakt dat je website makkelijk schaalt naar een ander formaat of een ander toestel.  

Technische elementen: een aantal technische basics moeten goed zitten voor je SEO. Ze zorgen ervoor dat een zoekmotor je website goed kan crawlen. Dat gaat dan bijvoorbeeld over een heldere sitestructuur, maar ook over titels, tussentitels, metadescriptions, een sitemap, etc.

Security en toegankelijkheid: https is nu het standaard protocol voor een veilige website. Is jouw website nog http, zonder de laatste s? Dan zal je daarvoor ‘afgestraft’ worden en dus minder hoog ranken dan sites die wel het https-protocol gebruiken.

Zitten deze elementen goed? Dan zal je website hoger scoren in de zoekresultaten. Zoekmachine-optimalisatie is echter niet iets dat je eenmalig aanpakt, het is een continu proces dat je voortdurend onderhoudt.

Klaar om jouw website SEO-vriendelijker te maken? Of benieuwd wat SEA kan doen voor jouw onderneming? Contacteer ons om te bekijken wat we voor je kunnen doen.

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak