Wat zijn meta tags en meta titels? Een korte uitleg voor kmo’s
Wat zijn meta tags e...

Wat zijn meta tags en meta titels? Een korte uitleg voor kmo’s

· · 2 minuten

Als kmo krijg je vaak het gevoel dat je álles moet weten over IT, marketing en webdesign. Alsof je naast je eigen werk ook nog een halve SEO-specialist moet zijn. Gelukkig hoeft dat helemaal niet. In deze blog leggen we kort en duidelijk uit wat meta tags en meta titels zijn, zonder technisch jargon.

Wat zijn meta tags?

Meta tags zijn stukjes tekst die in de broncode van je website staan, maar niet zichtbaar zijn op de pagina zelf. Ze vertellen zoekmachines (zoals Google) en soms ook social media meer over de inhoud van de pagina.

Je bezoekers zien deze informatie meestal alleen in de zoekresultaten of wanneer iemand je link deelt op social media, zoals in dit voorbeeld:

Wat is een meta titel?

De meta titel is waarschijnlijk de belangrijkste meta tag. Het is de klikbare blauwe titel die je in Google ziet staan.

Een goede meta titel:

  • Beschrijft duidelijk waar de pagina over gaat.
  • Bevat je belangrijkste zoekwoord(en).
  • Is meestal 50–60 tekens lang.

Voorbeeld: “Handgemaakte houten meubels – Meubelmakerij Jansen”

Waarom zijn ze belangrijk voor je kmo?

Een goede meta titel en meta description maken het makkelijker voor potentiële klanten om jouw bedrijf te vinden én verleiden hen om door te klikken naar je website. Zie het als een visitekaartje in Google: kort, duidelijk en uitnodigend.

Checklist: meta tags en titels voor jouw kmo

Verzorg jij jouw eigen website? Volg dan deze stappen om heldere meta tags toe te voegen. Als jouw website door een marketingbureau wordt beheerd, weten zij gelukkig zelf hoe ze hiermee aan de slag kunnen 😉

  • Noteer per pagina wat het belangrijkste onderwerp of zoekwoord is.
  • Schrijf een korte, duidelijke titel (50–60 tekens) met dat zoekwoord.
  • Maak een meta description van ± 150 tekens die uitlegt waarom iemand moet doorklikken.
  • Controleer of elke pagina een unieke titel en beschrijving heeft.
  • Vraag je webbouwer of marketeer om deze teksten technisch in te vullen, of doe het zelf.
  • Test in Google of de nieuwe titels en beschrijvingen zichtbaar zijn (dit kan enkele dagen duren).

Een extra Gouden Tip: Bewaar je meta titels en beschrijvingen in een Excel- of Google Sheet, zodat je ze later makkelijk kunt aanpassen of hergebruiken.

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak