Wanneer post je op sociale media?
Wanneer post je op s...

Wanneer post je op sociale media?

· · 5 minuten

Sociale media, we zitten er allemaal op. Zo zijn er in België meer dan 9,5 miljoen actieve sociale media gebruikers, wat een enorme bron aan mogelijke klanten vormt. Op het juiste moment posten en zoveel mogelijk interactie krijgen is belangrijk om je bedrijf meer in de kijker te zetten. Hoe post je op het juiste moment? Met welke zaken moet je rekening houden? Je leest het hieronder allemaal.

Wie is je doelgroep op sociale media?

Er bestaat geen onmiddellijke oplossing om te weten wanneer je best een bericht post op sociale media. Dit hangt af van verschillende zaken, waaronder je doelgroep. Die moet je eerst leren kennen. Wie zijn ze? Wanneer zijn ze online? Waar hebben ze nood aan?

De doelgroep verschilt afhankelijk van de markt waar je actief in bent. Bedrijven zal je het best bereiken doorheen de werkdag, terwijl consumenten eerder actief zijn op vrije momenten zoals voor of na de werkdag en tijdens de lunchpauze. Toch kan je best ook buiten de kantooruren te posten, want dit scoort steeds beter.

Probeer bovendien een inzicht te krijgen in welke sociale media je klanten gebruiken. Sociale media zoals Facebook en Instagram hebben tools die gedetailleerd laten zien welke posts het goed doen en wanneer je veel interactie hebt. Je ontdekt bovendien hoe mensen zich gedragen. Daaruit kan je afleiden wie je doelgroep precies is.

Kijk naar hoe goed je het al deed!

Ben je al even bezig met te posten op sociale media? Top, hier moet je eens naar kijken! Vergelijk je vorige posts om te zien wanneer je het meeste interactie had. Zoek welke posts het goed doen en trek hier je eigen conclusies uit. Wanneer is je doelgroep interactief? Hoeveel likes of comments krijg je op een bepaalde dag?

Als je nog geen posts hebt geplaatst op sociale media kan je altijd bij de concurrentie kijken. Ga op zoek naar wanneer andere bedrijven in dezelfde sector berichten plaatsen en welke het goed doen. Wie weet vind je wel een patroon dat je zelf kan gebruiken.

Plan je posts op sociale media

Is je doelgroep duidelijk? Weet je wat het beste tijdstip is om te posten? Super! Een handige tool om tijdsdruk te vermijden, is NetSync. Hiermee kan je op een makkelijke manier je posts op voorhand maken en inplannen zodat ze op het juiste moment gepost worden. Je social media beheren was nog nooit zo simpel!

Denk na over wat en wanneer je post. Hier vind je tips om optimaal gebruik te maken van sociale media. Je kan elke week een terugkerend thema hebben op een bepaalde dag en vragen stellen aan je doelgroep. Probeer het eens uit!

Een praktisch overzicht

Om het voor jou makkelijk te maken, vind je hier een overzicht van de piektijden voor Instagram, Facebook en LinkedIn. Over het algemeen zijn dinsdagen geweldige dagen voor interactie. De key to succes is vaak ook interactie, vooral op Facebook.

Instagram:

  • Zondag om 15u
  • Dinsdag om 19u
  • Zaterdag tussen 20u en 22u

Facebook:

  • Zaterdag 8u
  • Maandag tussen 8u en 17u
  • Dinsdag

LinkedIn:

  • Donderdag 15u
  • Vrijdag 9u-11u
  • Dinsdag en donderdag

X (het vroegere Twitter):

  • Maandag tot donderdag, rond 15u

Aan de slag!

Weet dat er geen eenduidig of perfect schema bestaat. Gebruik de tips en het schema hierboven om gedurende een periode regelmatig te posten en te experimenteren. Analyseer met de ingebouwde tools van de sociale media platformen je resultaten en pas aan waar het nodig is.

Kies het schema dat het best voor je werkt en interactie oplevert. Succes!

Op zoek naar inspiratie voor je sociale media?

Download onze gratis inhaakkalender en vul in 2024 je sociale media met originele, boeiende en interessante berichten!

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak