Waarom jij nood hebt aan sociale media voor je zaak?
Home / Tips & tricks / Waarom jij nood hebt...

Waarom jij nood hebt aan sociale media voor je zaak?

· · 10 mins read

Professioneel nog niet actief op sociale media? Dan is het hoog tijd om ermee te beginnen. Meer dan 1.500 marketeers in 8 landen werden door HubSpot bevraagd en het belang van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere kanalen kwam keer op keer bovendrijven. Zoveel professionals kunnen zich niet vergissen, toch?

Op zoek naar inspiratie voor je sociale media?

Download onze gratis inhaakkalender en vul in 2024 je sociale media met originele, boeiende en interessante berichten!

Facebook & Instagram blijven toonaangevend

Hoewel er heel wat nieuwere platformen zijn denk maar aan TikTok en Clubhouse, blijven professionals stevig inzetten op Facebook (80%) en Instagram (+80%) . Beide kanalen steken er met kop en schouders bovenuit. Logisch, want uit de bevraging blijkt duidelijk dat deze kanalen de hoogste return on investment (ROI) hebben.

Opvallend is het feit dat slechts 40% van de bevraagden aan de slag is met LinkedIn. Wat je hieruit kunt opsteken? Wel, dat je eigenlijk niet zonder de belangrijkste sociale media kanalen kunt want al je concurrenten zijn er aanwezig, maar dat je misschien wel écht het verschil kunt maken op de net iets minder bekende kanalen. Wie weet bevindt de doelgroep zich wel op Tik Tok en kun je daar een voorloper zijn?

Wat de marketeers dan effectief doen op de sociale kanalen? Live video heeft zeker aan belang geworden net als het gebruik van hashtags. Met stip op één staat social listening. Sociale media maken je immers super bereikbaar en stellen je in staat om een directe relatie op te bouwen met je publiek. Zo maak je van klanten of geïnteresseerden echte merkambassadeurs. Ga dan ook steeds de interactie aan!

4 tips om een snelle start te nemen op sociale media

  • Sociale media draaien de dag van vandaag om goede foto’s en video’s. Investeer geregeld wat tijd in het nemen van goede foto’s en schep sfeer en beleving. Houd de teksten van de captions dan weer beknopt. Mensen hebben geen zin meer om lang te lezen. Emoji’s kunnen het geheel wat opleuken.
  • Praat niet enkel over jezelf en publiceer meer dan commerciële acties? Laat klanten aan het woord, haak in op de actualiteit, duik achter de schermen, …
  • Experimenteer met de uren en dagen van plaatsen
  • Het beste moment om je posts te plaatsen? Dat wordt experimenteren. Trial & error leer je meer dan nietszeggende best practices.
  • Werk met een content kalender. Dit geeft houvast en zorgt ervoor dat je dingen kunt voorbereiden. Zo ga je planmatig te werk en zit je niet met de stress om last minute een onderwerp te vinden.

Hulp nodig bij je sociale media?

Niet thuis in sociale media en kun je wel wat hulp gebruiken. Bij FCR Media hebben we tal van specialisten die je met plezier op weg helpen. Contacteer ons en we vertellen je graag hoe we jouw sociale media naar een hoger niveau kunnen tillen.

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak