Leer het verschil tussen SEO & SEA
Leer het verschil tu...

Leer het verschil tussen SEO & SEA

· · 4 minuten

SEO en SEA zijn twee manieren om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Belangrijk dus, als je met je zaak online in het oog wil springen! Maar hoe doe je dat net, en wat is het verschil tussen de twee? Je leest het hier!

Het belang van de eerste plaats in Google

Wist je dat haast 93% van het totale internetverkeer door Google wordt doorverwezen, en dat meer dan 60% van alle gebruikers automatisch op het eerste zoekresultaat klikt? Het spreekt voor zich dat je met je zaak op die eerste plaats wil verschijnen, want zo krijg je de meeste bezoekers naar je website. Hoe je dat voor elkaar speelt, is dankzij SEO enerzijds en SEA anderzijds. Leer het verschil hier!

Het verschil tussen SEO en SEA

Simpelweg is SEO, of zoekmachineoptimalisatie, een intensief en langdurig proces waarbij je organisch die eerste plek in Google bemachtigt. Met SEA, of adverteren in zoekmachines, koop je simpelweg die felbegeerde positie als reclameblokje. Toch is het natuurlijk veel genuanceerder dan dat en hebben beide manieren hun eigen voor- en nadelen. Zoals je zal zien, loont het de moeite om een combinatie van beide methoden toe te passen voor het succes van je zaak, maar daarvoor moet je eerst het verschil tussen SEO en SEA leren.

Wat is SEO?

SEO is puur gericht op de content van je website. Hoe meer die in lijn is met de voorwaarden van Google, hoe hoger je scoort wanneer gebruikers googelen naar een onderwerp gerelateerd aan je zaak. Er is een onderscheid tussen on-page en off-page content.

  • On-page: Dit gaat over alles wat met je website te maken heeft. Is je content relevant voor je zaak? Voer je geregeld updates uit en werkt je website ook op smartphones? Ook technische details zoals de laadsnelheid en beveiliging van je website spelen hier een grote rol. Hoe beter je hier scoort, hoe hoger Google je plaatst in de zoekresultaten!
  • Off-page: Dit gaat over alles dat buiten je website valt. Link je ergens naar goudengids.be en andere waardevolle portalen? Doe je aan contentmarketing met behulp van relevante blogs en social media posts? Stuur je nieuwsbrieven uit naar je klanten en hou je rekening met online PR? Opnieuw geldt hier: hoe beter je scoort, hoe hoger Google je plaatst!

Wat is SEA?

Je zou denken dat SEA de gemakkelijke optie is: betalen voor advertenties en klaar – Google plaatst je automatisch bovenaan de zoekresultaten. Niets is minder waar, want jij bent natuurlijk niet de enige die advertentieruimte koopt binnen de sector waarin je actief bent. Vooraleer je geld spendeert, moet je een duidelijke planning uitwerken:

  • Denk aan je typische klanten​: waarin zijn ze geïnteresseerd?
  • In welk specifiek gebied? Nationaal, regionaal of lokaal?​
  • Zijn er nog andere, gratis manieren om je potentiële klanten te bereiken?
  • Hoeveel tijd wil je erin steken?
  • Benadruk je unieke verkoopargument​
  • Voeg geen technische details of specificaties van je product toe​

En dat is nog maar het tipje van de ijsberg! Dan moet je nog uitzoeken aan welke zoektermen je advertenties wil besteden, in welke regio’s en binnen welke uren je wil adverteren, en nog veel meer.

Leer het verschil voor een kmo

Kort samengevat is SEO een intensief proces waarbij je je website zowel on-page als off-page optimaliseert. Dit is volledig gratis, maar heeft tijd nodig. SEA is een efficiënte manier om snel bovenaan Google te verschijnen, maar dit kost geld. Bovendien wordt er bij je zoekresultaat vermeld dat het om een advertentie gaat, en niet alle internetgebruikers zijn daar even tevreden mee. Als kmo moet je dus goed afwegen welke methode je hanteert.

Voor een geslaagde SEO voorzie je best een website die voor zoekmachines geoptimaliseerd is en volg je de laatste updates binnen deze technologieën op de voet. Voor succesvolle SEA-campagnes plan je best zorgvuldig, met een nauwkeurige selectie van zoekwoorden. Ontwerp advertenties en landingspagina’s volgens je huisstijl en blijf je campagne doorheen de periode bijsturen.

Moet je dit alleen doen? Natuurlijk niet. Laat ons je helpen, want bij FCR Media is het ons doel om kmo’s digitaal te ondersteunen. Met veel plezier helpen we je aan een website die volledig SEO-proof is, en bedenken we samen met jou een succesvolle SEA-campagne. Contacteer ons en laat een van onze digitale experten je zaak mee digitaal op de kaart zetten!

Deze blog is een samenvatting van het webinar dat we op 18 januari 2024 organiseerden. Ben je benieuwd naar onze andere webinars? Neem een kijkje en schrijf je gratis in!

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak