Hoe maak je optimaal gebruik van sociale media?
Hoe maak je optimaal...

Hoe maak je optimaal gebruik van sociale media?

· · 6 mins read

Wil je weten hoe je de sociale media-accounts van jouw bedrijf kunt optimaliseren? Lees dan verder want deze blog zal je alle tips en tricks leren! Wist je dat er in België ongeveer 8,83 miljoen actieve gebruikers van sociale media zijn? Elke Belg heeft gemiddeld 7,5 sociale netwerkaccounts. En we spenderen er ongeveer een uur en 45 minuten per dag aan. We kunnen concluderen dat bijna iedereen aanwezig is op sociale media, wat het des te belangrijker maakt voor een bedrijf om zich correct te profileren op de verschillende platformen. Hieruit blijkt hoe belangrijk het is dat een bedrijf investeert in een goede campagne voor sociale media.

“Dus hoe maak je gebruik van sociale media en hun reclame-mogelijkheden zonder de bank te breken?”

We weten allemaal dat er talloze sociale netwerkplatforms zijn. Ze werken allemaal anders en hebben andere regels. Sociale netwerkplatforms bieden KMO’s (kleine en middelgrote ondernemingen) een betaalbare en doeltreffende manier om met hun bestaande klanten te communiceren en op een zeer eenvoudige manier nieuwe klanten te werven.

Op bijna alle platforms kun je een gedetailleerd rapport krijgen over hoe je berichten of acties hebben gewerkt. Je kunt een analyse zien van hun succes. Dit is uiterst nuttig om voortdurend van jezelf te leren, maar vooral om van je klanten te leren.

Actief zijn op sociale media en ze goed gebruiken draagt bij tot uw ranking in Google.

De sleutel tot sociale media marketing is :

  • Luisteren
    • Wanneer gebruikers met elkaar interageren, luisteren sociale media naar hun dialogen en leren ze hen kennen. Dit zijn uw klanten of potentiële klanten. U kunt dit gebruiken om meer te weten te komen over uw klanten met behulp van een monitoringtool zoals Netsync.
  • Netwerken
    • Is dit belangrijk voor alle bedrijfstakken? Het is heel belangrijk om meer betrokkenheid te krijgen op sociale media. Vooral op Facebook, Twitter en LinkedIn. Alleen voor de B2B-sector.
  • Beïnvloeden en verkopen
    • Om invloed uit te oefenen en te verkopen, moet je platforms gebruiken die vergelijkbaar zijn met zoekmachines, zoals YouTube en Pinterest.

Vraag jezelf nu af: “Wat is echt relevant voor mijn doelgroep, om mijn belangrijkste boodschap over te brengen en om mijn vastgestelde doelstellingen te bereiken?”

Het is van essentieel belang dat u een duidelijke en sterke boodschap over uw bedrijf uitdraagt en dat je beschikbaar bent voor uw klanten en prospecten.

Wat zijn de meest gebruikte sociale media?

Laten we nu eens kijken welk platform het beste is voor jou.

Als je erover nadenkt, wil je misschien degene gebruiken met het grootste bereik. Maar je moet er een kiezen waarmee je je doelgroepen bereikt. Eerst moet je dus te weten komen wat uw klanten gebruiken, hen volgen en met hen in contact treden.

Wij raden u aan te beginnen met twee kanalen waarop u zich kunt richten en waarmee u uw doelgroep kunt bereiken. Probeer niet overal aanwezig te zijn, je zou kunnen verdrinken in al deze mediaplatformen en dit zou een negatieve invloed op je kunnen hebben.

Hoe bewaakt u uw sociale netwerken? En is er een gratis manier om het te doen?

Er zijn verschillende hulpmiddelen die je kunt gebruiken. Natuurlijk zijn sommige van deze instrumenten vrij duur. Maar maak je geen zorgen, wij kennen een gratis methode.

Met Google Alerts kun je via Google zoeken naar jouw zoekwoorden. Wanneer je de term intypt, kun je een vraagteken toevoegen, waarmee je jouw zoekopdracht kunt uitbreiden.

Een andere monitoring tool die wij aanbevelen is NetSync en Hootsuite. Als je intensief aan sociale netwerkmarketing wilt doen, is het de moeite waard om zo’n hoogwaardig hulpmiddel te hebben, omdat het je dagelijkse werk veel gemakkelijker maakt.

Meningen en evaluaties mogen niet worden veronachtzaamd.

Recensies en beoordelingen zijn zeer belangrijk om in het oog te houden. Klanten willen er zeker van zijn dat ze een goede keuze hebben gemaakt door voor jouw bedrijf te kiezen. Het is zelfs zo dat 63% van de klanten eerst online onderzoek doet naar een bedrijf voordat ze naar de winkel gaan. Dit is het ROPO (Research Online and Purchase Offline)-effect.

Hoe meer recensies je hebt, hoe beter je positie in Google zal zijn. Recensies hebben is één ding, maar als je er geen interactie mee hebt, zul je geen klanten aantrekken. Reageer op berichten en, als ze negatief zijn, reageer je best zo snel mogelijk.

Hoe bereik je klanten?

Het bereiken van potentiële nieuwe klanten is niet gratis. Zonder extra reclame zul je slechts een zeer beperkte doelgroep bereiken en slechts een fractie van je volgers.

Sociale media advertising helpt jouw bedrijf om dit doel te bereiken. Je kunt je doelgroepen definiëren met behulp van bijvoorbeeld Facebook Ads Manager.

Om succesvol te zijn op social media, heb je een goede strategie en een gedetailleerd plan nodig.

Het bijhouden van de trends op het gebied van sociale media is een belangrijk aspect. Dus hier zijn enkele trends die je moet weten.

  • Instagram is een van de populairste sociale netwerkplatforms van het moment.
  • Story’s zijn het formaat van de toekomst. Het is een kans om 24 uur lang een afbeelding/video met je volgers te delen.
  • Portret video’s zoals Reels op Instagram. Dit zijn zeer korte video’s, variërend van 15 seconden tot 3 minuten.
  • Live streaming kan interactie verhogen
  • Als je een jongere doelgroep probeert te bereiken, gebruik dan TikTok, hetzelfde als Reels, maar populairder bij de jongere generatie.
  • Sociale employer branding – sociale aanwerving
  • Influener marketing
  • Produceer podcasts, d.w.z. audio- en videobijdragen.
  • Multi-channel reclame heeft meer impact

Tot slot, hier zijn de fouten die je moet vermijden in sociale media:

  • Gesprekken over jouw bedrijf of jouw producten negeren
  • Geen toezicht op en geen reactie op opmerkingen
  • Willekeurig posten en met een call-to-action die geen context heeft.
  • Niet communiceren op een manier die consistent is met het platform
  • Niet persoonlijk communiceren, maar automatisch en onpersoonlijk.
  • Alleen willen verkopen, niet communiceren
  • Kwantiteit boven kwaliteit
  • Negatieve opmerkingen verwijderen
  • Onregelmatig posten
  • Te veel hashtags gebruiken
  • Vertrouwen op één platform voor reclame

Ben je klaar om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen op sociale media? FCR Media helpt je graag groeien.

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak Bel me op