Val op met een unieke huisstijl
Het online centrum van je zaak
24/7 verkopen op het internet
Altijd op de hoogte van je prestaties
Professioneel op sociale media
Voor een stevige reputatie
Hét online platform voor je zaak
Voor een website die goed vindbaar is
Adverteren op Google en Bing
Kies voor de grootste bedrijfsgids
Altijd overal correcte gegevens
Verover de grootste bedrijfsgids
Succes op Facebook en Instagram
Op Google, Bing, Facebook en Instagram
Bereik je klanten overal
Beheer al je klanten met 1 platform
De beste manier om te scoren
Ontvang een gratis score van je website en online zichtbaarheid
Ontdek gratis of je bedrijfsgegevens correct verschijnen
Check gratis hoe ver jouw zaak staat op gebied van digitale marketing
In een steeds groeiende digitale wereld is een website onmisbaar voor elke ondernemer. Maar een goede website bouwen, gaat niet over een nacht ijs. Het is belangrijk om te weten hoe je dit wilt aanpakken. Zo kan je kiezen om het helemaal zelf te doen (DIY of Do It Yourself) of je kan dit volledig uit handen laten nemen (DIFM of Do It For Me). Beide methoden hebben elk hun eigen voordelen en nadelen. Ben je niet zeker voor welke methode je best kiest? We leggen je uit wat het verschil is tussen een DIY en DIFM website zodat je de beste keuze kan maken voor jouw bedrijf.
Zoals de naam doet vermoeden, ga je volgens de DIY methode je website helemaal zelf bouwen. Er bestaan verschillende websitebouwers die dit mogelijk maken zoals Wix en Squarespace. Met bijvoorbeeld de bekende drag-and-drop functie kan je onder andere tekstblokken, foto’s, formulieren en meer verslepen naar de gewenste plek. Dit is handig voor wie weinig tot geen technische kennis van websites heeft. Op termijn kan het wel moeilijker zijn om bepaalde elementen specifiek naar wens aan te passen. Dit is dan wel mogelijk bij een open source systeem zoals WordPress. Daarvoor moet je zelf in de achterliggende codes duiken, een basiskennis van coderen is dus mooi meegenomen.
De DIY methode is doorgaans een goedkope manier om je eigen website te bouwen. Dit is echter vaak een tijdrovend proces en wanneer er problemen opduiken, is het moeilijk om dit zelf aan te pakken zonder de nodige kennis. Iemand inschakelen die dit oplost voor jou kan in sommige gevallen ook voor heel wat extra kosten zorgen.
Wie een DIY website niet ziet zitten, kan kiezen voor een DIFM website. Daarbij schakel je een externe partij in die je website voor jou maakt. Denk bijvoorbeeld aan een freelancer of marketingbureau, gespecialiseerd in web design en development. Dit kost doorgaans meer dan een DIY website, maar je bent dan wel zeker van een volledig uitgeruste en functionele website. Dit is ideaal voor ondernemers die weinig tijd of kennis hebben om zelf aan een website te werken.
Een professioneel bureau zal ook steeds met jou nadenken en kijken naar de mogelijkheden op vlak van je doelen, timing, technische competenties en budgetten. Idealiter hebben zij ook kennis van marketing, SEO, e-commerce … Die combinatie is interessant om je bedrijf stevig op de kaart te zetten. Dit bespaart bijgevolg heel wat tijd, geld en zorgen. De investering in je DIFM website zal op die manier ook snel weer zijn vruchten afwerpen.
Je hebt nu een bondige uitleg gekregen van het verschil tussen een DIY en DIFM website. Om het jou makkelijker te maken, hebben we alle voor- en nadelen van beide methoden in een tabel gegoten. Nu is het aan jou om te bepalen welke methode je voorkeur heeft.
Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!
Onze experten delen hun kennis met jou.