Val op met een unieke huisstijl
Het online centrum van je zaak
24/7 verkopen op het internet
Altijd op de hoogte van je prestaties
Professioneel op sociale media
Voor een stevige reputatie
Hét online platform voor je zaak
Voor een website die goed vindbaar is
Adverteren op Google en Bing
Kies voor de grootste bedrijfsgids
Altijd overal correcte gegevens
Verover de grootste bedrijfsgids
Succes op Facebook en Instagram
Op Google, Bing, Facebook en Instagram
Bereik je klanten overal
Beheer al je klanten met 1 platform
De beste manier om te scoren
Ontvang een gratis score van je website en online zichtbaarheid
Ontdek gratis of je bedrijfsgegevens correct verschijnen
Check gratis hoe ver jouw zaak staat op gebied van digitale marketing
Leer snel en gemakkelijk bij en schrijf je in voor onze gratis webinars
Wil jij graag snel en gemakkelijk bijleren over digitale marketing?
De juiste zoekwoorden selecteren, is een van de eerste dingen die we doen wanneer we een SEO- of SEA-campagne lanceren. Maar achter die zoekwoorden schuilen vaak heel wat zoektermen die niet altijd relevant zijn voor jouw bedrijf of activiteit. Daarom is het belangrijk om te filteren.
Een zoekterm is de exacte zoekopdracht die een gebruiker ingeeft in een zoekmachine. Bijvoorbeeld: “loodgieter voor dringende hulp in Antwerpen”. Die term zouden we niet meteen gebruiken om een website te optimaliseren. Daarvoor gebruiken we meer voor de hand liggende trefwoorden zoals “loodgieter” of “loodgieter Antwerpen”. Een zoekwoord kan meerdere zoektermen genereren, dus wees voorzichtig met welke woorden je kiest en vermijd te brede zoekwoorden.
Het is bijvoorbeeld erg gebruikelijk om als trefwoord de naam van je activiteit of beroep te kiezen. Als je een loodgieter nodig hebt, is dat ook de term die je gebruikt. Toch? Uiteraard is dat zoekwoord relevant, maar hoe zit het met gerelateerde zoektermen? Vacature loodgieter, salaris loodgieter, opleiding loodgieter, enzovoort. Als je dergelijke zoektermen negeert, kan je klikken mislopen door een doelgroep aan te spreken die niet interessant is voor jou.
Aanwezig zijn op het internet en in zoekmachines is een must geworden voor elk bedrijf of zelfstandige. De concurrentie om een toppositie in Google, Bing of andere zoekmachines te bemachtigen, is dan ook bikkelhard. Hoe meer je je website optimaliseert aan de hand van “brede zoekwoorden”, hoe meer concurrentie er zal zijn.
Daarom is het vaak relevanter om bij een SEO-optimalisatie preciezere zoektermen toe te passen. Dus, door je website te optimaliseren voor “loodgieter dringend Antwerpen” in plaats van “loodgieter”, zal je SEO doelgerichter zijn en vermijd je dat je bijvoorbeeld concurreert met loodgieters uit Brussel, Luik en Oostende of met sites die opleidingen aanbieden om loodgieter te worden.
Het principe is hetzelfde voor betaalde advertenties of SEA. Naast het feit dat concurrentie natuurlijk best vermeden kan worden, zou het zonde zijn om je budget te besteden aan niet-relevante klikken. Want als je hoofdzoekwoord “loodgieter” is, zullen je advertenties geactiveerd worden voor alle variaties rond dat woord.
Een zoekopdracht die naar een advertentie leidt die daar niet aan voldoet, kan tot twee dingen leiden:
Kortom, zoektermen kan je maar beter niet verwaarlozen!
Er zijn minstens evenveel zoektermen als internetgebruikers (wie geeft nu bij een zoektocht in Google niet meerdere zoekopdrachten in om het beste antwoord te krijgen op zijn vraag?). Maar hoe zorg je ervoor dat je geen zoektermen vergeet en dat je diegene uitsluit die je niet wil gebruiken?
Gelukkig zijn er verschillende hulpmiddelen om ons bij die moeizame taak te helpen. Ze maken het namelijk mogelijk om zoektermen op te sporen die regelmatig terugkomen of kernwoorden te herkennen die afgeleid zijn van ons hoofdzoekwoord. Een eerste filtering kan dus al gebeuren voordat je je SEO- of SEA-campagne lanceert.
Wanneer een SEA-campagne wordt gestart, mag je het rapport met zoektermen niet verwaarlozen. Het toont je immers via welke zoektermen internetgebruikers bij jouw advertentie terechtgekomen zijn. Een heuse goudmijn! Nu komt het moment om te filteren en om negatieve zoekwoorden aan je campagne toe te voegen. Zo voorkom je dat jouw advertentie verschijnt wanneer die deel uitmaakt van een zoekterm.
Bijvoorbeeld: Door het woord “vacature” als negatief zoekwoord te definiëren, verschijnt jouw advertentie niet wanneer iemand “vacature loodgieter” opzoekt.
Lijkt dat je toch allemaal maar ingewikkeld? Contacteer gerust onze SEA- en SEO-campagnebeheerders. Ze zijn er om je wegwijs te maken in de SEA- en SEO-wereld en om jouw campagnes tot een goed einde te brengen. Tot binnenkort!
Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!
Onze experten delen hun kennis met jou.