Val op met een unieke huisstijl
Het online centrum van je zaak
24/7 verkopen op het internet
Altijd op de hoogte van je prestaties
Professioneel op sociale media
Voor een stevige reputatie
Hét online platform voor je zaak
Voor een website die goed vindbaar is
Adverteren op Google en Bing
Kies voor de grootste bedrijfsgids
Altijd overal correcte gegevens
Verover de grootste bedrijfsgids
Succes op Facebook en Instagram
Op Google, Bing, Facebook en Instagram
Bereik je klanten overal
Beheer al je klanten met 1 platform
De beste manier om te scoren
Ontvang een gratis score van je website en online zichtbaarheid
Ontdek gratis of je bedrijfsgegevens correct verschijnen
Check gratis hoe ver jouw zaak staat op gebied van digitale marketing
Leer snel en gemakkelijk bij en schrijf je in voor onze gratis webinars
Wil jij graag snel en gemakkelijk bijleren over digitale marketing?
Antwerpen, 21 oktober 2021 – Een op drie Belgische consumenten denkt meer online te kopen in het post-COVID tijdperk dan voor de coronacrisis, maar vele kleinere Belgische ondernemingen hebben – ondanks de coronacrisis – de weg nog niet gevonden naar online handel. Dat blijkt uit onderzoek van het Belgische digitale marketingagentschap FCR Media. De meeste Belgische kmo’s en zelfstandigen verkopen niet online en slechts drie vierde van de kmo’s heeft een website.
De coronacrisis heeft de Belgische consumenten die nog niet overtuigd waren van e-commerce definitief over de streep gehaald. Acht op tien Belgen koopt online en een derde van de Belgische consumenten denkt vooral online te blijven shoppen na de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek van FCR Media, het grootste Belgische digitale marketingagentschap voor kmo’s en zelfstandigen.
Ondanks deze toch wel opvallende cijfers in consumentenvoorkeuren, merkt FCR Media uit de data van goudengids.be dat Belgische kmo’s en zelfstandigen niet met hetzelfde enthousiasme in e-commerce gevlogen zijn. De kleine bedrijven blijven voornamelijk focussen op offline sales. Amper een op vier bedrijven bood de mogelijkheid om online bestellingen te plaatsen of reserveringen te maken, zo blijkt uit cijfers van statbel.
“Dit is een gemiste kans voor vele bedrijven”, ziet Maja Van der Borst, communicatieverantwoordelijke bij FCR Media. “De consument is duidelijk klaar voor online handel en zal steeds makkelijker online kopen en niet meer de deur uitgaan voor nieuwe producten. De consument zit in de driver’s seat. Daar moet de lokale handelaar op inspelen.”
De Belgische kmo’s zijn in zeer beperkte mate online aanwezig, zo blijkt verder uit het onderzoek van FCR Media. Een vierde van de Belgische kmo’s heeft geen website. De meeste van de kmo’s rapporteren tegengehouden te worden door drie grote punten: ze denken dat hun business te kleinschalig is om online te gaan, ze weten niet hoe eraan te beginnen en vinden het ingewikkeld of vinden het te prijzig.
Toch is het vaak wel de moeite om in online te investeren via een website en sociale media: 85% van de consumenten wil een geïntegreerde ervaring online en in de winkel en de coronacrisis heeft er volgens e-commercespecialisten voor gezorgd dat consumenten een omni-channelervaring willen. Uit onderzoek blijkt dat online winkels die op sociale media zitten gemiddeld een derde meer sales hebben dan winkels die dat niet doen.
“E-commerce en online aanwezigheid heeft de mogelijkheden voor kmo’s en zelfstandigen vermenigvuldigd, maar heeft ook de verwachtingen van de consument doen stijgen”, aldus Maja Van de Borst. “We willen kmo’s dan ook aanzetten om hun bedrijf te onderscheiden door een snelle, eenvoudige manier van online verkoop aan te bieden.”
Ook tussen verschillende sectoren is er een groot verschil waar te nemen in online aanwezigheid, ziet FCR Media in zijn onderzoek. Zo heeft de reissector het hoogste percentage websites. Ook de onderwijssector, ontspanning, shopping en food and beverages doen het goed. In al deze sectoren heeft meer dan een derde van de bedrijven een website. De sector die over het algemeen het slechts scoren zijn de cultuur- en businesssector.
De resultaten uit dit onderzoek komen voort uit cijfers die FCR Media via degoudengids.be ter beschikking heeft. De steekproef bestaat uit 1.597.010 Belgische bedrijven met een actief BTW-nummer.
FCR Media is het grootste Belgische digitale marketingagentschap voor kmo’s en zelfstandigen. Door bedrijven optimaal vindbaar te maken op het internet en sociale media stimuleren we hun verkoop. FCR Media beschikt over jarenlange ervaring in de kmo-markt. Een team van ervaren experten maakt en optimaliseert elke dag websites, video’s, Google- en Facebookadvertenties en nog veel meer. We hebben een partnership met Microsoft en naast Google Premier partner zijn we de enige Bing Ads partner in België. Het bedrijf is bovendien een partnership aangegaan met website bouwer Wix om de markt nog beter te kunnen bedienen. Klanten kunnen rekenen op de expertise van gecertificeerde specialisten en een team van digitale experten dat de online aanwezigheid van bedrijven optimaliseert op verschillende platformen, waaronder goudengids.be. Dankzij een klant -en resultaatgerichte aanpak van 250 medewerkers, hebben ze in totaal zo’n 25.000 tevreden klanten. Tijdens de eerste lock down lanceerde FCR Media ook een online platform wijwerken.be waarop bedrijven kunnen aangeven welke dienstverlening (levering aan huis, take away, op afspraak,…) ze in de corona periode aan hun klanten aanbieden.
Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!
Onze experten delen hun kennis met jou.