SEO & SEA: De ultieme combinatie
Bovenaan staan in de zoekmachines is de beste manier om nieuwe bezoekers aan te trekken. Wie wil er nu niet op de eerste plaats staan blinken als er relevante zoekwoorden worden ingegeven? Jammer genoeg kun je dit onmogelijk gratis bereiken en al helemaal niet op korte termijn. Bovendien moet je op heel wat trefwoorden goed scoren. Hoe je dit bereikt? Door een efficiënte strategie te hanteren die meerdere tools combineert. Door gerichte SEO- en SEA-campagnes te combineren bereik je het optimale resultaat.
Organische en betalend: Het beste van beide werelden
Er zijn heel wat voordelen aan een goede organische positie, maar SEA vult dit perfect aan. Beide zijn belangrijk. Onthoud immers dat als jij de prospects en klikkers niet naar je website haalt, je concurrent dit doet en er van profiteert.
De voordelen van SEO in een notendop:
- Zorgt voor een langetermijnresultaat. Zet je je inspanningen even stop, dan heeft dit niet onmiddellijk impact op je positie in de zoekmachines. Let wel, wijzigingen van algoritmes en de inspanningen van concurrenten kunnen wel meespelen.
- Organische resultaten worden als betrouwbaar gepercipieerd. Natuurlijke resultaten worden hoger ingeschat dan betalende resultaten.
SEA heeft dan weer andere voordelen:
- Het wordt mogelijk om mits betaling, helemaal bovenaan te staan.
- Je kunt aan remarketing doen. Zo kun je mensen blijven benaderen die al interesse hebben getoond.
- Scoren op meerdere zoekwoorden is perfect mogelijk.
- Je kunt heel gericht geografisch targeten.
Combineer je het vertrouwen dat mensen hebben in SEO met de vrijheid en kracht van SEA, dan heb je goud in handen.
Ik wil op meerdere steden makkelijk gevonden worden, hoe slaag ik daar in?
Dit is een vraag die we geregeld krijgen. Het is niet abnormaal dat als je actief bent in een bepaalde regio, je soms ook net buiten dit gebied gevonden wil worden om meer klanten aan te trekken. Jammer genoeg is het zeer moeilijk om je website te optimaliseren voor verschillende regio’s en toch geloofwaardig over te komen bij de zoekmachines en klanten.
Stel je voor dat je een verwarmingsspecialist bent uit Gent, dan wil je op je site waarschijnlijk niet aangeven dat je ook in Temse, Sint-Niklaas, Lokeren en Antwerpen aanwezig bent. Zelfs al ben je over heel België actief, dan nog kun je onmogelijk heel België bereiken op een organische manier. Met SEA is dit wél mogelijk.
Zorg voor de juiste kernwoorden op je website zodat je regionaal scoort met je SEO en zet SEA in voor de ruimere regio. Zo vullen ze elkaar aan en ben je zichtbaar in de regio’s die je wenst.
Waarom niet enkel inzetten op SEA?
Weer een vraag die we geregeld krijgen. Waarom nog investeren in SEO als we met SEA iedereen kunnen bereiken?
Het antwoord is eenvoudig:
- SEO werkt op lange termijn en het werkt verdwijnt niet als je budget op is. Bij SEA is dit wel het geval. Bovendien kun je op je belangrijkste trefwoorden bijzonder goed scoren met SEO.
- Er zijn heel wat mensen die niet op betalende advertenties klikken. Heel wat mensen scrollen gelijk naar de organische resultaten. Die mis je, als je niet inzet op SEO.
Een recente studie wijst er op dat maar liefst 47% van de kliks voortkomen uit SEO, terwijl SEA maar 4% kliks oplevert. Je ziet ook gelijk het percentage die geen enkele klik opleveren.