1. Start zoekwoordenonderzoek
Als je begint met een zoekwoordenonderzoek zal je geneigd zijn om de meest voor de hand liggende zoekwoorden te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld: een installateur van airconditioning wil gevonden worden op “airconditioning” toch? Zo simpel ligt het uiteraard niet. Want als iemand op zoek gaat naar airconditioning, wat wil deze persoon dan? Wil hij weten wat de voordelen ervan zijn of misschien de nadelen? Wil hij een airco laten plaatsen of is hij op zoek naar een mobiele airco? Je ziet: het zoekwoord is zo algemeen dat het verschillende zaken kan betekenen wanneer men dit opzoekt. Hiervoor is je website dan weer totaal niet relevant. Je wil gevonden worden wanneer men klaar is om de telefoon te nemen en te bellen. Dus is het belangrijk om te starten met een aantal vragen.
2. Voorbereiden werk
Het meest voor de hand liggend zoekwoord gebruiken is dus niet de juiste aanpak. Dus starten we met wat te brainstormen en een aantal vragen te stellen. Denk aan: “op welke activiteiten wil ik gevonden worden?” maar vooral “hoe zoeken mijn klanten naar mijn dienst?”. Hier komt nog wel wat voorbereidend werk aan te pas. Stel eerst al eens een lijst samen met de onderwerpen waar je op gevonden wil worden. Denk ook zeker al een keer na over het zoekgedrag van jouw klanten. Wat typen zij in de zoekbalk als ze op zoek gaan naar jou?
3. De juiste zoekwoorden selecteren
Er bestaan een aantal tools om de juiste zoekwoorden te kiezen. Zo heb je de Keywordplanner van Google. Een vat vol informatie want hiermee kan je meteen zien hoeveel er gezocht wordt op een bepaald zoekwoord en hoe hoog de concurrentie hierop is.
Je gebruikt hiervoor de zoekwoorden waar je zelf spontaan aan denkt en dan geeft google je hier relevante zoekwoorden voor waar regelmatig op gezocht wordt. Je wil dan de zoekwoorden kiezen waar zoekvolume op zit, maar waarbij de concurrentie niet te hoog is.
Daarom is het een goed idee om op de iets minder populaire maar wel relevante zoekwoorden te scoren. Het voorbeeldje van daarstraks: het is heel moeilijk om hoog te scoren op het zoekwoord “airconditioning” maar scoor je hoog op “erkende installateur airconditioning omgeving antwerpen”? Dan weet je dat deze persoon klaar is om zijn portefeuille boven te halen. Veel interessanter, toch? Het aantal zoekopdrachten zal kleiner zijn maar de kans op conversie veel hoger. De zogenaamde “long tail zoekwoorden”.
Wat je ook altijd kan doen in je zoektocht naar de juiste zoekwoorden is een zoekopdracht doen in google. Regelmatig krijg je daar ook nog voorstellen waar je dan weer nieuwe inspiratie uit kan halen.
Als je dan uiteindelijk uw lijst met finale zoekwoorden hebt geselecteerd kan je aan de slag om uw website te optimaliseren naar deze zoekwoorden.
De juiste zoekwoorden kiezen om hoog op te scoren? Toch niet zo makkelijk als je zou denken. Als je hiervoor de hulp wilt inroepen van onze SEO-experten kan je ons altijd contacteren!