1. Hou je website up-to-date
Allereerst spreekt het voor zich dat je jouw bedrijfsgegevens zoals openingsuren, telefoonnummer en e-mailadres correct moet vermelden op je website. Als dat niet zo is, raken (potentiële) klanten geïrriteerd en stappen ze naar een concurrent. Maar om je website echt aantrekkelijk te maken, ga je best een stapje verder: speel in op de actualiteit en zorg bijvoorbeeld voor een feestelijke lay-out tijdens de eindejaarsperiode. Het kan ook geen kwaad om de beelden op je website regelmatig te veranderen of om een promotie of nieuw product in de kijker te zetten. En waarom publiceer je geen blogartikels die gelinkt zijn aan jouw product of dienst?
2. Vergroot je bereik met Facebook
Maak een pagina aan op het grootste sociale netwerk: Facebook Het is een aanvullend platform waar consumenten inlichtingen over jouw bedrijf kunnen terugvinden. En met zo’n 6,5 miljoen Facebookgebruikers in België alleen al, kan je dus heel wat (potentiële) klanten aantrekken. Het grootste voordeel is dat je op basis van allerlei criteria jouw ideale doelgroep kunt samenstellen en dus zeer gericht Facebookadvertenties kunt tonen.
Vergeet ook niet je Facebookpagina aan je website te linken en omgekeerd. Zo lok je meer bezoekers naar je website en vergroot je jouw bereik.
3. Zet in op Google
Na het grootste sociale netwerk ter wereld, tijd voor de grootste zoekmachine. 98 % van de zoekopdrachten gaat via Google. Een vermelding in de zoekresultaten is dus van essentieel belang om jouw online aanwezigheid te boosten en zo nieuwe klanten te bereiken. Hoe jij exact kan verschijnen in die zoekresultaten? Dat loopt via SEO- en SEA-campagnes. Met slechts enkele muisklikken voeg je je bedrijf trouwens ook gratis toe aan Google My Business.
4. Wees mobielvriendelijk
Gebruikers bezoeken een website voornamelijk met hun smartphone of tablet. Als jouw website niet goed werkt op mobiele toestellen, kan je klanten verliezen. 61 % van de gebruikers verlaat namelijk onmiddellijk een website die niet goed werkt op mobiele toestellen. Bied ook functies aan zoals ‘click to call’ (een knop waarmee de klant rechtstreeks naar jou kan telefoneren) of een geïntegreerde kaart van Google Maps, zodat je klanten jouw zaak zien op een kaart of de route naar jouw zaak kunnen raadplegen.
5. Voeg je bedrijf toe op bedrijfsgidsen
Online bedrijfsgidsen zijn een belangrijk platform om als bedrijf op aanwezig te zijn. Heel wat potentiële klanten vinden via die gidsen de weg naar jouw bedrijf. Denk aan online platformen zoals 1207.be of goudengids.be. Je kunt je bedrijf daar gratis aan toevoegen.