Hoe werkt Google AdWords?
Betaalde advertenties verschijnen boven de organische zoekresultaten (SEO) wanneer een gebruiker bepaalde zoektermen invoert via een zoekmachine. Om een van jouw advertenties bovenaan te doen verschijnen, moet je de zoektermen gekocht hebben die de internetgebruiker in de zoekbalk ingeeft. De aankoop werkt volgens een opbodsysteem: per zoekterm bepaal je de maximumkosten per klik (CPC). Dat is het bedrag dat je bereid bent te betalen opdat een potentiële klant jouw advertentie zou aanklikken.
Waar verschijnt jouw advertentie?
Die prijs bepaalt welke plaats jouw advertentie inneemt op de zoekpagina. Wanneer jij het meeste betaalt per klik, verschijnt jouw advertentie bovenaan de resultatenlijst die betsaat uit drie advertenties. Klikt een internetgebruiker op jouw advertentie, dan betaal je enkel de kosten per werkelijke klik.
Ga voor kwaliteit
Je moet er wel rekening mee houden dat Google aan jouw zoektermen een bepaald kwaliteitsniveau toekent, gaande van 1 tot 10. Dat wordt bepaald door de relevantie van de bestemmingspagina en de advertentie ten opzichte van de opzoekingen van de gebruikers. Een hoog kwaliteitsniveau kan jouw kosten drukken en jouw link boven die van anderen plaatsen. Als het zoekwoord dat een surfer gebruikt, verschijnt in de titel en de tekst van de advertentie en landingspagina, dan is de kwaliteit hoger dan gemiddeld.
Waarom Google AdWords gebruiken?
AdWords biedt drie grote voordelen voor ondernemers:
- AdWords maakt het mogelijk klanten te bereiken die op zoek zijn naar jouw diensten of producten. Je kunt exact bepalen in welke regio’s en op welke uren van de dag jouw advertenties verschijnen.
- Je kunt, in tegenstelling tot de traditionele media, dankzij de vele beschikbare statistieken de efficiëntie van jouw advertenties opvolgen en je campagnes naar believen bijsturen.
- AdWords stelt je in staat jouw reclamebudget tot op de cent te beheren, want je gaat nooit boven jouw vastgelegde dag- en maandprijzen. Is jouw dagbudget opgebruikt, dan stopt de publicatie van je advertenties meteen en begint die de volgende dag opnieuw.
Wat werkt? Wat werkt niet?
De volgende tips & tricks optimaliseren jouw gebruik van Google AdWords:
- Om een AdWords-campagne te organiseren, volg je best zoveel mogelijk de structuur van jouw website. Dat maakt het gemakkelijker om advertenties op te stellen die overeenstemmen met elke webpagina, dienst en elk product.
- Bepaal en verdeel het budget van jouw campagnes op basis van de kostprijs en rendabiliteit van elk product of elke dienst.
- Vermijd lange en algemene zoektermen, die kunnen je advertenties doen opduiken bij opzoekingen die niet noodzakelijk gericht zijn op jouw aanbod en nutteloze weergaves en kliks teweegbrengen.
- Breid jouw advertenties uit om ze relevanter te maken voor de internetgebruiker, bijvoorbeeld met een call-to-action-knop, het adres van je winkel of links naar pagina’s van jouw website.
- Neem de tijd om je campagnes wekelijks of maandelijks te optimaliseren om je zichtbaarheid te verhogen en nodeloze kosten te vermijden.
Heb je hulp nodig bij het opzetten van een SEA-campagne? FCR Media heeft 34 digitale experten in huis die certificaten behaalden voor Google Adwords, Google Analytics, Google Shopping en mobiele campagnes. Aarzel dus niet om ons te contacteren!