Is jouw bedrijf aanwezig op digitale platformen?
Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar om een goede online reputatie te krijgen, moet je zaak natuurlijk ook online te vinden zijn. Ben je bijvoorbeeld te vinden op Google My Business, Facebook of op goudengids.be? Dat zijn slechts enkele digitale platformen in België waar internetgebruikers informatie zoeken over jouw bedrijf. De kans bestaat zelfs dat iemand anders al een profiel heeft aangemaakt in jouw plaats, en dat wil je natuurlijk niet. Maak dus zelf een account aan voor je bedrijf of laat ons het doen als je er de tijd niet voor hebt.
Wat zeggen bestaande klanten?
Voordat ze overgaan tot een aankoop zoekt zo’n 80 % van de consumenten online informatie op over het gewenste product of dienst. Een duidelijke omschrijving van wat je verkoopt of doet, is dus een must. Maar wist je dat consumenten 12 keer meer belang hechten aan reviews van andere klanten dan aan een mooie productomschrijving?
Daarom bekijken potentiële klanten in eerste instantie via Google, Facebook, goudengids.be en andere digitale platformen wat bestaande klanten zeggen over jouw bedrijf. Het is logisch dat ze sneller met jou in zee gaan als je vooral positieve reviews hebt, maar dat is niet alles:
- 87% van de consumenten gaat niet in zee met een bedrijf dat lage beoordelingen heeft
- 44% van de consumenten schenkt aandacht aan het aantal recensies
- 69% van de consumenten vindt enkel recensies van maximum 3 maanden oud relevant
Het belang van reviews
Vergroot het vertrouwen in je merk
Door reviews actief te beheren, toon je je klanten dat je niets te verbergen hebt. Je laat klanten toe hun mening over jouw bedrijf te delen waar iedereen ze kan lezen. Zo bouw je een transparante relatie op en schep je vertrouwen. Met een digitale tool zoals NetSync krijg je steeds een verwittiging wanneer iemand een review schrijft over jouw zaak, zodat je je klanten snel verder kunt helpen.
Verbeter je online zichtbaarheid
Als je je Google My Business-account actief beheert, kan dat je helpen om beter te scoren in de lokale zoekresultaten van Google. Je moet daarbij rekening houden met enkele criteria:
- de score van de gepubliceerde reviews (4 of 5 sterren)
- het aantal en de datum waarop ze gepubliceerd zijn (hoe recenter, hoe beter).
Als je dan ook nog eens de naam, de dienst en de locatie van je zaak vermeldt in je reactie op een positieve review, bestaat de kans dat die verschijnt wanneer iemand jouw zaak opzoekt via Google. Zo optimaliseer je dus je SEO.
Meer tips over hoe je moet reageren op positieve reviews? Die lees je hier.
Optimaliseer de dienstverlening naar je klanten
Als je reviews van klanten krijgt, kom je exact te weten wat ze wel of niet appreciëren en waar je je service eventueel kan verbeteren. Zie slechte beoordelingen als constructieve feedback en een kans om bij te sturen. Laat zien dat je je best wil doen om het probleem op te lossen. Dan zien (potentiële) klanten dat je begaan bent met hen en met je zaak. Zo kan je een ontevreden klant toch nog voor je winnen.
Meer tips over hoe je moet reageren op negatieve reviews? Die lees je hier.
Tips om je online reputatie te beheren
Weet je niet goed hoe je de online reputatie van je bedrijf in handen neemt en versterkt? We helpen je graag op weg met een paar nuttige tips. Zo kan je een ontevreden klant toch nog voor je winnen.