Verlies beperken door keuze voor Belgische winkels
Veel ondernemingen sloten tot nader order de deuren sinds de coronamaatregelen werden aangekondigd op 12 maart. Door de opgelegde sluitingen van handelszaken en fysieke winkels zijn heel wat sectoren zwaar getroffen. Veel ondernemers zetten initiatieven op om het verlies te beperken.
Om de vele, losse initiatieven die zijn ontstaan overzichtelijk te bundelen, werkte FCR Media, het bedrijf achter goudengids.be een nieuw online platform uit. In de digitale database staan 300.000 ondernemingen – van loodgieter tot krantenwinkel – opgelijst. Maja Van der Borst – “Als ondernemer actief blijven in deze periode is zeer belangrijk. Als je dit goed aanpakt, kan je commercieel actief blijven en schiet je sneller uit de startblokken na de crisis. Met deze website willen we de communicatie als ondernemer vergemakkelijken: via wijwerken.be kan een lokale handelaar of de consument aangeven of een onderneming actief is tijdens de coronacrisis.”
Wijwerken.be: wie werkt in tijden van Corona?
Waar goudengids.be een complete databank is van ondernemingen in België, is wijwerken.be een export van diezelfde database waarin de ondernemingen en hun aangepaste dienstverlening aan deze coronatijden verzameld worden. In totaal gaat het om meer dan 300.000 bedrijven. Net zoals bij goudengids.be kan een gebruiker een categorie of bedrijfsnaam zoeken per gemeente. Via de website kan je als lokale handelaar of ondernemer aangeven dat je ook tijdens de coronacrisis actief bent. De ondernemer kan invullen of zijn onderneming open of gesloten is. Ook kan die aanvullen of hij een mogelijke aangepaste manier van werken hanteert, zoals levering of dienstverlening aan huis, afhaalmogelijkheden en dienstverlening vanop afstand.
Maar ook de consument kan dit invullen voor ondernemingen in de buurt. Naast de ondernemers zelf, vervult de consument dus ook een belangrijke rol als het aankomt op de inhoud van de online database wijwerken.be.
Om de database te vervolledigen, lanceert FCR Media dan ook een oproep aan ondernemer én consument om verder de beschikbaarheden van bedrijven in te vullen. Maja Van der Borst – “Dankzij wijwerken.be kunnen consumenten snel een lokale handelaar vinden die nog aan de slag is of een aangepaste dienstverlening ter beschikking stelt. Ook kunnen zij zelf aangeven welke ondernemingen open of gesloten zijn, en welke een aangepaste dienstverlening verlenen.”
Waar goudengids.be op dit moment een beperkte hoeveelheid data bijhoudt van bedrijven zoals naam, adres, telefoonnummer op website, is het in deze tijd ook zeer belangrijk om openingsuren en saleskanalen toe te voegen. FCR Media werkte samen met Aztrix, een platform om de data van je eigen profiel actief te beheren en up-to-date te houden. Zo kan een bedrijfsleiding zelf bekijken wat men deelt, binnen het kader van GDPR en privacy-regels.
Meer informatie over het initiatief vind je hier.
Over FCR Media Belgium
FCR Media is België’s grootste digitale marketingagentschap voor kmo’s en zelfstandigen. FCR Media helpt hen te groeien door hun bedrijf optimaal vindbaar te maken op het internet en sociale media. Een team van ervaren experten maakt daarom elke dag websites, video’s, Google- en Facebookadvertenties en nog veel meer. Daarnaast is FCR Media uitgever van goudengids.be, de grootste bedrijvengids voor lokale bedrijven in België.
FCR Media telt zo’n 250 medewerkers, en bedient meer dan 30.000 klanten.