Laten we eerlijk zijn: bloggen vraagt inderdaad tijd en het werkt enkel als je content relevant is en frequent wordt bijgewerkt. Daarenboven zullen resultaten pas zichtbaar zijn op langere termijn. Volhouden is de boodschap!
Nu denk je misschien “waarover kan ik als gevelbekleder of advocaat bloggen?” ” en “wie heeft daar eigenlijk behoefte aan?”. Ik kan je geruststellen: er is zeker een publiek dat oprecht interesse heeft in jouw sector en daar dus graag meer over leest. Soms zal het inderdaad even duren om een leuk en boeiend onderwerp te vinden voor een nieuwe blogpost, maar bij bloggen is de kwaliteit veel belangrijker dan de kwantiteit.
Bloggen brengt ‘traffic’ naar je website
Wat doe jij tegenwoordig als je iets niet vindt of weet? Je zoekt het antwoord gewoon op het internet. Door op mensen hun vragen te antwoorden via een blogpost, kan je daarop inspelen. Daarnaast staat op je website voornamelijk statische informatie die waarschijnlijk niet vaak wordt bijgewerkt. Een blog maakt je website veel dynamischer.
Blog content helpt ook je aanwezigheid op sociale media te boosten. In plaats van telkens nieuwe posts te verzinnen voor je Instagram-, Facebook-, Twitter- of LinkedIn-account, kan je makkelijk verwijzen naar een nieuwe blog op je website. Waardevolle blogs zullen ook de kans op externe links (backlinks) verhogen. Daarmee bedoel ik dat andere websites naar jouw blog zullen verwijzen als ze jouw artikel interessant vinden. Dat is eveneens een uitstekende SEO-groeimethode.
Bloggen verbetert je Search Engine Optimization (SEO)
Hoe frequenter je jouw website/blog met nieuwe en originele content bijwerkt, hoe meer je je SEO versterkt. Google, Bing en andere zoekmachines inspecteren/indexeren om de zoveel tijd alle website op nieuwe content (zelfs al heb je niets nieuws geplaatst). Hoe vaker je je inhoud bijwerkt, hoe hoger je kans om hoger te ranken in zoekmachines.
Om het écht interessant te maken voor je SEO, schrijf je jouw blogpost best rond zoekwoorden die je klanten gebruiken voor hun opzoekingen. Zo zorg je ervoor dat je content wel degelijk relevant is voor jouw doelpubliek. Een win-win situatie, want ik heb het al gezegd: om hoger te ranken, is kwaliteit een belangrijke factor.
Bloggen creëert een goede online reputatie en vertrouwen
Bloggen is dé perfecte manier om kennis, trends, realisaties en ervaringen met je (potentiële) klanten te delen over jouw bedrijf én sector. In welke industrie je ook actief bent, laat zien dat jij een waardevolle bron van informatie bent. Lezers zullen dan denken: “Amai, die kent er precies wel wat van…”.
Dergelijke reacties zorgen ervoor dat je een zekere autoriteit in je branche opbouwt. Het is ook een eenvoudige manier om je bedrijf persoonlijker te laten overkomen en transparant te maken. Bloggen creëert vertrouwen en zorgt mee voor de opbouw van sterke klantenrelaties. Zo kan je je product of dienst in een latere fase makkelijker verkopen. Misschien zullen je klanten – in een verdere fase, wanneer de relatie nog meer gegroeid is – je blogs zelfs delen op hun eigen sociale mediakanaal.
Als je op een vrij goedkope manier je online aanwezigheid wil verhogen, is bloggen zeker en vast een goede marketingstrategie. Maar nogmaals, eerlijk is eerlijk: helaas is het geen one-time-thing. Bloggen is vrij tijdrovend en vraagt wel wat creativiteit. Maar kort samengevat: voor een kmo is het zeker opportuun om een blog te hebben. Het zorgt niet enkel voor meer bezoekers naar je website en betere SEO-resultaten, maar je zal gezien worden als dé expert binnen je sector en dat schept vertrouwen.