Zoekgedrag gewijzigd
Dat het coronavirus een hot topic is op Google, daar hoeven we vast geen tekening bij te maken. Het lijkt wel of iedereen op zoek is naar bijkomende info over het virus. Logisch dus dat andere zoekopdrachten een beetje naar het achterplan verdwijnen.
Hoe ga je op het vlak van digitale marketing met deze situatie om?
Het omgaan met een crisis doe je op het vlak van digitale marketing in 3 fasen. De eerste twee liggen daarvan al achter de rug, maar voor de volledigheid geven we ze toch nog even mee.
Fase 1 l De situatie doorgronden en erop anticiperen
Ongetwijfeld zorgt de impact van het coronavirus voor bepaalde vragen bij je klanten. Plaats je even in hun schoenen en bekijk welke vragen dit zijn. Op online marketing vlak is het belangrijk dat je online deze antwoorden geeft (bijvoorbeeld met een FAQ) en ook op deze zoekwoorden gevonden wordt. Voorzie je een pagina met gerelateerde content, zorg dan door middel van de juiste zoekwoorden er ook voor dat je bezoekers meteen op deze pagina terechtkomen. Wees gerust jouw FCR Media adviseurs kan je hier zeker een handje bij helpen.
Fase 2 l Vertel open wat er aan de hand is en trek je klanten terug binnen
Je klanten goed informeren via je eigen website en je sociale media is essentieel. Dit kun je bewerkstelligen door gebruik te maken van je merk + corona. Op deze manier vinden je klanten snel hun info. Dit kun je nog aanvullen met een gerichte mailing naar je klanten met bijkomende informatie. Bovendien biedt de coronacrisis voor heel wat retailers met een webshop ongeziene opportuniteiten. Heel wat winkels moeten sluiten, maar de webshops blijven draaien.
Fase 3 l Wees klaar voor het herstel
Elke crisis waait over en sta je dan op de eerste rij, dan neem je voorsprong. Dit kan voor jou de ideale periode zijn om aan je SEO te werken. Herwerk de teksten op je website zodat ze op een organische manier beter scoren in Google.
Zit de crisis in zijn eindfase, zorg dat je opnieuw klaar staat. Promoties, aanbiedingen en remarketing blijken het in deze periode uitstekend te doen. Zo trek je de doelgroep opnieuw binnen en krijgen ze weer aandacht voor je producten en diensten.
Een crisis biedt ook opportuniteiten
Dat de coronacrisis een impact heeft op je digitale marketing staat buiten kijf. Spring met je boodschap omzichtig om en denk twee keer na voor je al te promotionele boodschappen op je doelpubliek loslaat. Toch kun je blijven communiceren en gerichte boodschappen verspreiden. Informeren en geruststellen staat nu centraal. Zorg dat je alles analyseert en optimaliseert, zodat je klaarstaat als de markt terug aantrekt.
Kun je wat ondersteuning gebruiken?
Nood aan ondersteuning op het vlak van digitale marketing, je manier van communiceren of bij het optimaliseren van je campagnes? Wij staan voor je klaar!