Press release: 16/03/2021. Gouden Gids en Witte Gids voortaan enkel nog digitaal
Home / Tips & tricks / Press release: 16/03...

Press release: 16/03/2021. Gouden Gids en Witte Gids voortaan enkel nog digitaal

· · 5 mins read

Dit jaar verschenen in België voor de laatste keer de gedrukte Gouden Gids en Witte Gids. Na meer dan een halve eeuw te hebben bestaan, trekt uitgever FCR Media nu resoluut de kaart van de digitalisering. Zo zal wie voortaan een bedrijf wil terugvinden in de grootste Belgische bedrijvengids, van optimaal gebruiksgemak kunnen genieten op www.goudengids.be.

Vandaag kondigt FCR Media de afschaffing van de printeditie van de Witte Gids en Gouden Gids aan. Sinds 1969 werden de telefoonboek Witte Gids en de bedrijvengids de Gouden Gids aan huis geleverd. De 52e editie van de printversie van de Gouden Gids en de Witte Gids is nu de laatste. Gebruikers zullen voortaan online op zoek kunnen gaan naar telefoonnummers, adresgegevens en openingsuren van winkels en zelfstandigen. Bovendien krijgen zij online heel wat extra informatie die niet in de geprinte edities terug te vinden waren, zoals ratings en reviews, maar ook meer flexibiliteit door bijvoorbeeld de snelle aanpasbaarheid van openingsuren en wijzigingen qua dienstverlening.

Sterke oplagereductie

n 1999 start FCR Media met de online versie: goudengids.be. Sinds 2010 boden ze ook actief de mogelijkheid aan gebruikers om online en telefonisch uit te schrijven voor de papieren boeken. Daardoor kon het bedrijf de oplage van de Gouden Gids en Witte Gids reduceren met 40% in één jaar. Uiteindelijk gingen in 2020 nog 700.000 papieren exemplaren de deur uit.

Maja Van der Borst, Head of Communication bij FCR Media: “Het stoppen met print is een logisch gevolg van het voltooien van ons digitaal transformatieproces. Hoewel de iconische Gouden Gids sinds 1969 al een deel van ons leven is, is die zeker in de laatste jaren steeds minder relevant geworden. We hebben dan ook besloten om de volledige focus te geven aan goudengids.be, met ondertussen al meer dan 4 miljoen zoekopdrachten per maand. We merken ook dat ons online platform steeds interactiever wordt: 58% van de bezoekers gaan immers over tot een online actie. Ze bellen, mailen, vragen een offerte of kopen. Als het grootste agentschap voor de kmo’s in Belgie willen we bij FCR Media de digitalisering van de maatschappij ondersteunen en bedrijven van dienst zijn met onze digitale oplossingen, zoals o.a. website en webshops.”

Minimale impact

De impact van het verdwijnen van de papieren gidsen op de werking van FCR Media is minimaal. Vrijgekomen werkkrachten zullen ingezet worden om het digitale verhaal van goudengids.be verder te ontwikkelen. De trouwe medewerkers die werkten op de printversie van de Gouden Gids, werken vandaag al gedeeltelijk aan de online versie.

Klanten van goudengids hoeven zelf ook niets te doen. FCR Media belooft hen een vlotte overgang van print naar online. Maja Van der Borst: “We willen graag onze klanten zo goed mogelijk begeleiden om de digitale overstap te maken. Daarom zal ons team klant per klant bekijken welke alternatieven er mogelijk zijn en deze aanpassen aan de noden van de klant, zodat die in 2021 ook optimaal online gevonden worden. Bovendien werkt ons team op dit moment een conversieplan uit waarin de details van de overstap vastgelegd worden.”

Over FCR Media

FCR Media is het grootste Belgische digitale marketingagentschap voor kmo’s en zelfstandigen. Door bedrijven optimaal vindbaar te maken op het internet en sociale media stimuleren ze hun verkoop. FCR Media beschikt over jarenlange ervaring in de kmo-markt. Een team van ervaren experten maakt en optimaliseert elke dag websites, video’s, Google- en Facebookadvertenties en nog veel meer. We hebben een partnership met Microsoft en naast Google Premier partner zijn ze de enige Bing Ads partner in België. Het bedrijf is bovendien een partnership aangegaan met de website bouwer Wix om de markt nog beter te kunnen bedienen. Klanten kunnen rekenen op de expertise van gecertificeerde specialisten en een team van digitale experten dat de online aanwezigheid van bedrijven optimaliseert op verschillende platformen, waaronder goudengids.be. Dankzij een klant -en resultaatgerichte aanpak van 250 medewerkers, hebben ze in totaal zo’n 25.000 tevreden klanten. Tijdens de eerste lock down lanceerde FCR Media ook een online platform wijwerken.be waarop bedrijven kunnen aangeven welke dienstverlening (levering aan huis, take away, op afspraak,…) ze in de corona periode aan hun klanten aanbieden.

In dit artikel
Praat vandaag nog met een expert!

Wij geven je gratis advies op maat van je behoeften!

Maak een afspraak